Hvorfor velge dere? Attrahere medarbeidere i 2018

I næringslivet i dag er det stor kamp om de beste talentene. Enten det er talentene fra økonomiske linjer, IT eller teknologi. Mange bedrifter har i dag strategikart, visjoner, kjerneverdier og sterke misjoner. Inkluderer disse employer branding eller en strategi på hvilke personer og hvilken kompetanse dere trenger i dag, i morgen og om 3 år? Er det tydelig hvorfor et talent skal velge dere i stedet for konkurrenten i etasjen over eller i kvartalet bortenfor?

I et AS Norge med høy pensjonsavgang og i mange tilfeller lav tilgang til rett kompetanse gjør temaet viktigere og viktigere. Deres evne til å attrahere, engasjere, utvikle og beholde rett medarbeidere er helt avgjørende for om dere skal nå deres strategi og nærme dere visjonen.

I et samfunn hvor i utgangspunktet alt kopieres er ditt største konkurransefortrinn menneskene som driver, og også jobber i organisasjonen. Hvorfor jobber de hos dere? Hvorfor startet de?

Å stille dine kolleger disse spørsmålene er et godt utgangspunkt når dere skal jobber med å attrahere nye medarbeidere.

Mange bedrifter har, om de ikke out-sourcer det, gode rekrutteringsprosesser. Men hvordan får vi kandidatene inn i prosessen? Hva er det som gjør at de velger å søke på akkurat den stillingen i ditt selskap? Hvor mye tid brukes på gode attraksjonsprosesser?

Det handler om ærlighet, kommunikasjon og å vekke en følelse hos kandidatene. Attraksjon. I en undersøkelse utført av Academic Work, YPAI 2017, viser det seg at det viktigste for studenter og nyutdannede når de velger arbeidsgiver er følgende egenskaper:

  • Gode utviklingsmuligheter
  • Vennlige kolleger og godt sosialt miljø
  • Gode sjefer/godt lederskap

Dette er egenskaper som med stor sannsynlighet finnes i alle bedrifter. Her handler det om hvordan dette kommer frem i kandidatenes møte med bedriften. Og de første møtene er ofte historier fra dagens medarbeidere, stillingsannonser, nettsidene deres og i det første møtet når rekrutteringsprosessen starter.

I et samfunn hvor i utgangspunktet alt kopieres er ditt største konkurransefortrinn menneskene som driver, og også jobber i organisasjonen. Hvorfor jobber de hos dere? Hvorfor startet de? Hva forteller de om organisasjonen. Å stille dine kolleger disse spørsmålene er et godt utgangspunkt når dere skal jobbe med å attrahere nye medarbeidere? Det er blitt sagt at det en medarbeider forteller har hundre ganger større kraft enn det HR, sjefer og ansvarlige for sosiale medier formidler.

Arbeidssøkende kandidater har i dag en rekke selskaper og stillinger å velge mellom. For å skille seg ut i mengden kreves det at du som arbeidsgiver forstår hva kandidatene leter etter på arbeidsmarkedet, og hvilke egenskaper hos en arbeidsgiver som vurderes høyest av målgruppen.

Hva skal dere bli bedre på i 2018?

Morgendagens medarbeidere – forstår dere målgruppen dere skal attrahere? Det er her det starter.

Strategisk tilgang til kompetanse – hvordan skal dere jobbe for å få tilgangen til rett kompetanse for å oppfylle deres strategi?

Engasjerende lederskap – hvordan jobber dere og hva gjøre dere for å få engasjerte medarbeidere?

Ditt største konkurransefortrinn i et næringsliv hvor alt kan kopieres er menneskene.

Med ønsker om et flott 2018.

Mads Wildhagen, Head of Marketing, Academic Work

 

Planlegger du å ansette nye kolleger i år?

Vi hjelper deg gjerne med attraksjon og rekruttering Vi har rekrutteringseksperter innen alle forretningsområder og er alltid åpne for å sparre med deg om hvordan vi kan hjelpe deg med ditt behov. Fyll inn din kontaktinformasjon her eller ring oss for en uforpliktende prat på tlf: 21 30 53 01

Tips en venn