My profile
My profile
Academyexpand_more
Jobbsøkerexpand_more
Bedriftexpand_more
Finn medarbeiderexpand_more
Utvikle ferdigheterexpand_more
Bli en bedre arbeidsgiverexpand_more
Hvorfor samarbeide med ossexpand_more
Guider og artiklerexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Kontakt ossexpand_more
Våre kontorerexpand_more
Presseexpand_more
Annetexpand_more
medarbeidersamtaler
Rekruttere

Medarbeidersamtaler - hvor ofte og hvorfor?

Regelmessige medarbeidersamtaler øker forutsetningen for at du som leder skal kunne motivere dine medarbeidere både på kort og på lang sikt. Men hvor ofte bør det skje og hva skal dere egentlig snakke om?

Hvor ofte bør jeg har medarbeidersamtaler?

For at du som leder skal kunne støtte dine medarbeidere, sørge for at de trives eller utfordre dem, bør dere treffes til samtaler løpende – ikke kun en gang pr. år, noe som dessverre er vanlig. Hos Academic Work har interne medarbeidere en samtale med nærmeste leder en gang i måneden. Det finnes selvsagt ingen regel for hvor ofte medarbeidere og leder skal møtes, det viktige er at det skjer regelmessig. Tips til deg som er leder: Book inn faste møter en god stund frem i tid med dine medarbeidere.

Hva skal vi snakke om?

Vi på Academic Work synes, at du under en medarbeidersamtale som leder bør fokusere like mye på hvordan medarbeideren har det personlig, som hvordan det går faglig sett. Det er viktig at medarbeideren får tid til å dele sine tanker rundt det daglige arbeidet – din forståelse for hva hun eller han arbeider med til daglig øker, på samme måte som din mulighet for å gi relevant feedback blir bedre.

Tips til deg som er leder: feedback går begge veier. For at du skal kunne være en bra leder og generere resultater, må du også vite hva du kan gjøre for å støtte dine medarbeidere. Be gjerne om feedback og oppmuntre dine medarbeidere til å fortelle om deres tanker og til å komme til deg med eventuelle utfordringer, hvor du kan være til støtte og hjelp.

Hvorfor bør man ha regelmessige medarbeidersamtaler?

Regelmessige samtaler øker forutsetningene for at du som sjef kan motivere dyktige medarbeidere, både på kort og på lang sikt. Det er også en måte å sikre at medarbeideren forstår hvilken vei bedriften skal, hvilke målsetninger bedriften har og hvordan medarbeideren bidrar til helheten, noe som også har vist seg å styrke motivasjonen.