Om YPAI 2020

Hvert år gjennomfører vi studien Young Professional Attraction Index, YPAI, der vi spør young professionals hvilke egenskaper som er viktigst ved valg av arbeidsgiver og hvilke arbeidsgivere som er mest attraktive. Undersøkelsen har som mål å hjelpe arbeidsgivere med å forstå, attrahere og utvikle morgendagens arbeidstagere.

Les mer om YPAI og last ned rapportene

Tidslinje

Undersøkelsen består av flere aktiviteter i løpet av nesten et halvt år. En samlet tidslinje for prosessen finner du nedenfor. YPAI tidslinje

Forundersøkelsen

Vi gjennomfører YPAI-undersøkelsen i alle seks landene hvor Academic Work jobber: Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og Sveits. Studien skiller seg fra andre lignende studier ved at det er respondentene selv, som i en separat forundersøkelse, definerer de 10 viktigste egenskapene ved valg av arbeidsgiver i tillegg til hvilke arbeidsgivere som skal være med i den endelige YPAI-undersøkelsen.

Det betyr at egenskapene og arbeidsgiverne varierer fra år til år, og mellom land. Det gir oss imidlertid en detaljert og kontinuerlig oppdatert innsikt i hva young professionals anser som attraktivt ved arbeidsgivere og hvilke selskaper de mener er mest attraktive.

Forundersøkelsen består av følgende spørsmål:

  • Hvilke egenskaper er viktigst for deg ved valg av arbeidsgiver?
  • Hvilke arbeidsgivere vil du helst jobbe hos?


Med over 85000 fritekstsvar på tvers av alle markeder, har vi sammenstilt listen over de 10 viktigste egenskapene og de mest attraktive arbeidsgiverne i alle markedene. Resultatene fra forundersøkelsen la grunnlaget for svaralternativene i hovedundersøkelsen.

YPAI Score

I hovedundersøkelsen måler vi arbeidsgivernes YPAI-score – en moderne og unik metode for å måle arbeidsgiveres attraktivitet. Metoden har blitt utviklet I samarbeid med Kantar TNS og baseres på deres faktoranalyse av over 35.000 internasjonale intervjuer om merkevarer. Indeksen består av tre parameter; selskapets rykte og omdømme, oppfattet fremgang på markedet og om young professionals vil jobbe der.
Respondentene blir også spurt om hvor godt de kjenner til selskapene på listen for å sørge for at de kun svarer på spørsmål knyttet til selskaper de faktisk kjenner til. På den måten sørger vi for at bare velinformerte svar danner grunnlaget til YPAI-scoren.

YPAI spørsmål

Undersøkelsens validitet

Alle YPAI-undersøkelsene i 2020 har hatt mange respondenter, fra 1000-6200 respondenter for å kunne gi et godt grunnlag for sammenligning. Målgruppen er young professionals, og nesten alle respondentene kommer fra vårt eget nettverk av kandidater og konsulenter. For å sørge for god validitet i undersøkelsen, har vi gjennomført følere tiltak som blant annet vekting og variansstudier. Dette sørger for at resultatene og konklusjonene i YPAI-rapporten er generaliserbare.

Med hjelp fra Kantar TNS har vektingen av respondentene blitt gjort for å matche lokale variasjoner i målgruppen, young professionals, når det kommer til kjønn, alder og fagområde. Dataene er hentet fra hvert lands nasjonale statistikkbyrå – SSB i Norge.

Videre ble det gjennomført en separat validitetsstudie i Kantar TNS’ eget randomiserte panel av young professionals (studenter eller nyutdannede med opptil 5 års arbeidserfaring), for å sammenligne og se på variasjoner mellom deres database og våre respondenter. Resultatene ble deretter slått sammen for å danne et sterkere grunnlag for generalisering innen målgruppen.

Om Kantar TNS

Kantar er verdens ledende innsikts- og rådgivningsselskap, med over 30 000 ansatte i over 100 land. Blant mange ting er Kantar mange års erfaring med omdømmestudier blant ulike målgrupper, både for allmennheten og for spesifikke selskaper. Academic Work er stolte av å ha samarbeidet med Kantar TNS i 5 år totalt – 4 år i Norge.

Om Academic Work

Academic Work ble grunnlagt i Sverige i 1998. I dag er vi et inter¬nasjonalt selskap med kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Sveits og Tyskland. Vi er eksperter på studenter og personer i starten av sin karriere – young professionals.

Vi har siden starten hjulpet over 140.000 young professionals med å starte sin karriere, i tillegg til å løse våre kunders rekrutteringsbehov og hjelpe dem med å vokse. Vi er eksperter med dyp kunnskap om bransjetrender, talent sourcing, bemanning og rekruttering. Vi streber alltid etter å utvikle våre kundeforhold, noe som betyr at vi er personlige, transparente og kundeorienterte i alt vi gjør.

140.000
Vi har hjulpet over 140.000 young professionals med å finne sin nye jobb
20
Mer enn 20 års erfaring innen rekruttering og bemanning
379
milloner Euro i omsetning i 2019
Del artikkelen