HVORDAN BØR DU TENKE RUNDT VALG AV REFERANSER

okt 2016 Søke jobb

Når en arbeidsgiver ber deg om referanser, kan du begynne med å gratulere deg selv. Du har ikke bare klart å gjennomføre en intervjurunde, du har også gjort et meget godt inntrykk på intervjueren. Du er derfor svært relevant i rekrutteringsprosessen og det er nå tiden er inne for referansesjekken.

Bild

HVILKE REFERANSER SKAL DU VELGE?

De referansene du velger skal på en informativ måte bekrefte hvordan du er som person, i profesjonelle og arbeidsrelaterte settinger. Dine referanser bør være i stand til å beskrive hvordan du handler i ulike situasjoner på arbeidsplassen, hvilken rolle du tar i ett team, og hvordan du tidligere har håndtert ulike utfordringer. Eksempler på gode referanser er: arbeidsgivere, ledere, personalansvarlig, butikksjefen din og så videre. Er ditt tidligere arbeid i tråd med stillingen du søker på, er det smart å bruke de nyeste referansene. Men igjen, nøkkelen er at personen kan beskrive deg og ditt arbeid på en fin og god måte. Og nei, du trenger ikke bruke din nåværende sjef som referanse. Men ærlighet varer som kjent lengst og derfor kan det være bra å lufte for din nåværende sjef at du er på utkikk etter nye utfordringer. Hvis det av ulike grunner allikevel er best å holde det hemmelig, så vær tydelig på dette. Fortell intervjueren om grunnen til at du ikke vil benytte deg av din nåværende sjef som referanse. Hvis du er helt ny på arbeidsmarkedet, er eksempler på gode referanser en veileder på fra høyere studier, en kontakt i selskapet der du har skrevet din bachelor- eller masteroppgave. Hvis du tidligere har vært aktiv i studentverv, kan du fint benytte din leder derfra som referanse.

OG HVILKE REFERANSER BØR DU UNNGÅ?

Det er aldri lurt å nevne nære slektninger, så med andre ord; det er ikke mamma, pappa eller kjæresten som skal stå oppført på din referanseliste. Det er heller ikke en god idé å oppgi noen som er uvitende om at du har oppgitt han eller henne som referanse. Det gjør det vanskeligere for intervjueren å utføre sin jobb, og det kan føre til at din referanse havner i en ubehagelig situasjon, hvor han/hun kan ha problemer med å huske deg og dine oppgaver. Det er en situasjon du ikke ønsker å komme i. Så forbered alltid de personene du ønsker som referanse på at de kan forvente å få en telefon - ofte er en e-post bra nok. Å oppgi en referanse som er mindre positiv til deg, høres jo ut som en veldig dårlig ide. Men det behøver det nødvendigvis ikke å være. Kanskje fikk dere bare en brå avslutning, men du vet at personen fortsatt kan sitte med svært detaljert og nyttig informasjon om ditt tidligere arbeid. Så ikke vær redd for å spørre om de ønsker å stille opp som referanse for deg, beklag at det ble en brå avslutning, da vil du oppleve at de fleste er svært profesjonelle og stiller opp.

NÅR I PROSESSEN SKAL DU OPPGI REFERANSENE?

Du oppgir dine referanser når arbeidsgiveren ber om dem. Deretter får du en sjanse til å forberede dine referanser på kommende mulige samtaler. Hvis du har flere referanser, får du også muligheten til å velge hvem som er best egnet som referanse for den jobben du søker på.

HVOR MANGE REFERANSER BØR DU OPPGI?

Forbered gjerne tre referanser. Det er bra om du klarer å få frem flere ulike deler av din bakgrunn. Det er også smart å oppgi flere referanser i tilfelle referansen er på ferie, i permisjon eller av andre grunner ikke har mulighet til å stille opp. Men har du bare to referanser, oppgir du bare to og forklarer grunnen.

GLEM IKKE Å FORBERED REFERANSENE DINE!

Uansett hvem du velger å oppgi som din referanse, så er det aller viktigste du gjør å forberede dem. Delvis fordi referansene som regel behøver tid til å huske hvem du er, men bruk det også som en mulighet til å holde kontakt med ditt profesjonelle nettverk. Er det en referanse som har uttalt at det er ok at du oppgir vedkommende som referanse, oppdater vedkommende på prosessen du er aktuell i akkurat nå gjennom å sende en mail eller ta en telefonsamtale. Forsikre deg om at personen fortsatt er tilgjengelig på det telefonnummeret du har, og at vedkommende har anledning til å snakke med intervjueren. Ta vare på dine referanser som en del av ditt profesjonelle nettverk – og glem ikke å takke etterpå!

Tips en venn