Hvordan rekruttere dyktige salgskandidater som blir værende?

Rekruttere personell

For de fleste bedrifter er salgsavdelingen helt avgjørende for omsetning, men mange opplever en høy turnover når det kommer til selgere. Hva skal til for å attrahere de rette salgskandidatene og beholde dem? Vi spurte vår Consultant Manager Julie Sannerud, som til daglig jobber med å rekruttere salgskandidater, hva hun mener skal til for å få en vellykket rekrutteringsprosess innen salg.

Bild

Hva kan bedrifter gjøre for å være attraktive for salgskandidater?

Når en bedrift beskriver en drømmekandidat for meg, er dette en kandidat som mest sannsynlig kommer til å få tre andre jobbtilbud samme dag som denne bedriften gir et tilbud. Derfor er det utrolig viktig at bedriften kommer med konkrete punkter på hva kandidaten får hos dem, som de ikke får noe annet sted. Har dere egen kokk i lunsjen, en sykkelgruppe som møtes for å trene hver torsdag, eller er det bare en eksepsjonelt god arbeidskultur hos dere.

Kandidaten er veldig opptatt av hvordan miljøet er, i dag traff jeg en veldig sterk salgskandidat som var på et intervju til en salgsstilling. Jeg beskrev i detalj min egen opplevelse av å treffe menneskene i denne bedriften, om hunden til sjefen som var på kontoret, og snakket generelt om den veldig gode stemningen som var der. Så gikk jeg videre og snakket om produktet ned på detaljnivå, utviklingsmulighetene, lønn etc. På slutten av intervjuet merket jeg at kandidaten smilte og var veldig interessert i stilingen. Da jeg spurte hvorfor, svarte han: «Du sa jo at det var så god stemning på kontoret». Det er helt tydelig at arbeidskulturen betyr mye for Young Professionals i dagens marked. 

Vit hva som er unikt med deres arbeidskultur, personifisere det, spill på følelser for dette er det eneste håndfaste kandidaten kan forholde seg til tidlig i prosess.

Ofte er salg et yrke med høy turnover, hva bør bedrifter gjøre for å beholde gode salgskandidater?

Vær tidlig ute med å la den nyansatte reflektere over hvor han eller hun ser for seg å være i selskapet om noen år. Kommuniser med den nyansatte og spør om deres mål, om hva de ønsker å oppnå innen en gitt tidsperiode. Sammen kan dere legge en plan for hvordan den nyansatte skal komme seg dit. Det er utrolig viktig at den nyansatte forstår at om han eller hun legger ned en innsats og lykkes, stiller bedriften med de verktøyene og den støtten som skal til for at vedkommende skal komme seg dit. 

Det er viktig å huske på at det ikke nødvendigvis er alle som ønsker å bli teamleder eller å stige i gradene, noen ønsker å bli en topppresterer i nåværende rolle, da er det viktig å snakke om kompetanseutvikling i denne rollen. 

Tilpass etter den ansattes nivå

For å lykkes med å beholde gode salgskandidater er det viktig å tilpasse oppfølging sin etter den ansattes nivå. Du kan f. eks ikke kjøre de samme spørsmålene eller sette de samme målene med en toppselger som en junior. Gi den ansatte oppnåelige mål og en gulerot når de når målet. Ut ifra erfaring har jeg sett at salgskonsulentene som blir værende i en bedrift er de som føler seg sett og anerkjent. De salgskonsulentene som er misfornøyde er de som ikke føler seg sett av nærmeste leder, eller hvor de har blitt forespeilet muligheter som aldri blir realisert.

Kultur og miljø

De bedriftene som lykkes med å beholde gode salgskandidater er også de som klarer å skape en forankring i arbeidsmiljøet, sosial trivsel er alfa omega, at bedriften satser på kultur, at det er satt av både budsjett og tid til å prioritere et sosialt samhold.

Hva gjør vi for å nå ut til de beste salgskandidatene?

Young Professionals er vårt ekspertområde og det er ingen hemmelighet at salg er attraktivt for studenter og nyutdannede. Vi er ofte ute og møter studenter og nyutdannede der de er, gjennom ulike eventer. I tillegg til å være synlige har vi et godt samarbeid med ulike studentunioner blant annet studentunionen på Høyskolen Kristiania. Dette gir oss en unik mulighet til å etablere et godt fordhold med studentene gjennom hele deres studietid. 

Tips en venn