DE VANSKELIGE SAMTALENE – SLIK MESTRER DU DEM

Søke jobb

Som leder møter du mange utfordringer som for eksempel samtaler med dine medarbeidere om oppsigelse, uakseptabel oppførsel eller samarbeidsproblemer. Her er noen gode råd som gjør de vanskelige samtalene litt enklere.

Bild

Det er 3 faser i samtalene – forberedelsen, gjennomføringen og oppfølgingen.

vær godt forberedt

Sørg for at du har satt av tilstrekkelig med tid før samtalen. Du trenger tid til å forberede deg på hva du skal fortelle, hvordan du skal si det og hvilke reaksjoner og spørsmål du vil kunne få.

vær tydelig

Hva du enn gjør, dra for all del ikke ut saken i langdrag og snakk ikke rundt det vanskelige temaet. Si det som det er, og vær så tydelig som mulig. Det skal ikke være mulig å misforstå det du prøver å fortelle.

ikke glem å lytte

Etter at du har overbragt ditt budskap er det viktig å oppmuntre din medarbeider til å fortelle hvordan hun/han ser på situasjonen. Her kan du oppleve å bli møtt med mange ulike slags følelser; sinne, lettelse, sorg, fornektelse, skam - bare for å nevne noen. Vær støttende, lytt aktivt og prøv å sett deg inn i og forstå hvordan han/hun ser på saken.

oppsummer

Avslutt samtalen med å oppsummere det dere har snakket om og ikke minst det dere har kommet frem til. Be gjerne din medarbeider om å gjøre dette, i stedet for deg. På den måten forsikrer du deg om at dere har forstått hverandre, og at dere har en felles forståelse av hva som er resultatet av samtalen.

følg opp

Før dere forlater møterommet- bestem om og i så fall når dere skal møtes igjen for oppfølging av samtalen og for å avklare med din medarbeider hvordan det går.  

 

KONTAKT OSS

Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe dere med å løse dagens eller fremtidige behov. Benytt skjemaet under så kontakter vi deg når du ønsker eller ring oss på tlf. 21 30 53 01

Tips en venn