EKSEMPLARISK NYANSATT

I karrieren

Å være ny på jobben er vanligvis spennende og litt nervepirrende. Du har mye å lære, nye kolleger du skal bli kjent med og mye informasjon å ta inn over deg. I tillegg vil du gjøre et godt inntrykk - men hvordan gjør man det? Vi har tipsene som gjør deg til en eksemplarisk nyansatt!

Bild

Ha rett tenkemåte: Alle har vært nyansatte på et tidspunkt

Den første tiden i den nye jobben, ønsker du virkelig å vise hvor dyktig du er. Være den første på jobb om morgenen og den siste som går – og aller helst ikke stille spørsmål i det hele tatt. Glem denne innstillingen – alle har vært nye en gang og det å stille spørsmål er bare en fordel. Du lærer raskere, og det kan også føre til at du lærer dine kolleger bedre å kjenne.

Hva forventes av deg?

Kanskje er du redd for å stille ”dumme” spørsmål? Dette henger ofte sammen med at du ikke er helt sikker på hvilke forventninger arbeidsgiveren har til deg.  Om du er usikker på hva som forventes av deg, så du be din leder forklare dette for deg. Er det viktig for deg, kan du selvfølgelig fortelle at du spør, fordi du vil gjøre den best mulige jobben.  

Ta notater!

Å ta notater når du er ny på en arbeidsplass, kan være veldig fordelaktig for deg, som ikke ønsker å spørre for mye. Dessuten slipper du å spørre om de samme tingene flere ganger– dette sparer både deg og dine kolleger for tid.

”TA EGET INITIATIV”

Egne initiativ blir vanligvis verdsatt. Men selvfølgelig skal du bare ta på deg oppgaver som du føler at du klarer, da opplever du mestring. Hvis du er usikker – så begynn med å finne ut av mest mulig om saken selv og be så om hjelp i neste omgang.

Det er modig å utfordre seg selv!

Til slutt, og vi kan ikke understreke dette nok, å utfordre seg selv er både modig og utviklende. Akkurat som det noen ganger er en utfordring å ta eget initiativ, er det også en utfordring å be om hjelp. Og hvis du får den hjelpen du trenger - ikke glem å takke!

 

Tips en venn