HVA GJØR EN ACCOUNT MANAGER

I karrieren

Account manager, key account manager, salgssjef eller bare selger – kjært barn har mange navn. Selger er for mange en kjent rolle, en stillingsbetegnelse man finner i de fleste bedrifter- kanskje det til og med er den viktigste posisjonen i mange bedrifter. En selgers ansvarsområde består i stor grad av å bidra til å øke salget og dermed øke bedriftens vekst.

Bild

HVILKE ARBEIDSOPPGAVER KAN DU FORVENTE?

Som i de fleste yrker varierer også en Account managers arbeidsoppgaver, avhengig av virksomheten. Erik Berthagen, som jobber som selger, fremhever fire områder han mener er spesielt viktige og sentrale deler av selger-rollen:

Prospektering – Søke etter nye kundekontakter, både blant de kunder du allerede bearbeider, men også mot nye potensielle bedrifter som ikke har kjøpt av dere tidligere

Møtebooking – Ringe/besøke kunder og booke inn fremtidige møter

Salgsmøtet – Møtet hos kunden hvor innsalget av tjenester/produkter skjer. Møtet kan også ha relasjonsbygging som formål, å gjøre en behovsanalyse eller bare etterlate ett godt inntrykk

Foretningssmart – Ta en strategisk rolle og sikre fremtidige behov hos kunden

Som selger har du som oftest et resultatansvar og arbeider ofte mot fastsatte mål. Jobben går i stor grad ut på å skape relasjoner til nye kunder og forsterke båndene til eksisterende. Som selger jobber du relativt selvstendig, men selvfølgelig samtidig med at du har en god dialog med kolleger. Klas Holmqvist jobber i likhet med Erik også som selger og han legger til en viktig arbeidsoppgave til listen: Implementer salget internt i organisasjonen. 

” Det er viktig at jeg som selger gir mine kolleger de rette forutsetninger for å jobbe videre med en inngått salgsavtale og imøtekomme kundens behov, når tiden er inne for å levere tjenesten. Det kan være en utfordring i seg selv å slippe taket, men det er viktig å våge å gå videre til neste utfordring”.

HVILKE EGENSKAPER ER ETTERSPURT?

Både Erik og Klas er enige om at det kan bo en selger i de fleste, og at det ikke finnes en spesiell personlighet som passer rollen bedre enn andre. Derimot finnes det egenskaper, som de begge to tror vil gjøre det enklere for at du skal trives i rollen. Indre drivkraft, sosiale ferdigheter, empati og nysgjerrighet er nevnt som eksempler. Klas tror at du har en fordel om du liker å møte mennesker og føler deg relativ trygg på deg selv. Da kan du lettere håndtere eventuell motgang. Att salgsyrket til tider kan være tøft, er ikke noe å stikke under en stol. Han mener at den mentale innstilling” hver dag er en ny dag” like gjerne kan omformuleres til "hver samtale er en ny samtale".

Hvilken utdannelse bør du ha?

Når det gjelder utdannelse er denne av mindre betydning for salgsyrket. I dette yrket vektlegger man ofte erfaring og personlighet mer enn formell utdannelse. Men det skader ikke å ha en akademisk eksamen med i bagasjen. Klas tro at det kan være en fordel å ha studert økonomi, og Erik tilføyer en form for lederutdannelse på merittlisten. Maria Hellmér arbeider som selger i Academic Work, og hun forteller til avisen ”The Scholar”, at hun etter masterstudiene i økonomi litt uventet startet en karriere som selger - en stilling som hun fant ut av passet meget bra sammen med hennes bakgrunn innenfor økonomi.

HVILKE MULIGHETER FINNES DET I FREMTIDEN?

Din utdannelse kan være av større betydning, hvis du ser for deg at du i fremtiden ønsker en annen type selgerstilling eller vil utvide ditt ansvarsområde. Selvsagt vil dine utviklingsmuligheter være avhengig av organisasjonen, men både salgssjef og teamleder er stillinger som finnes i de fleste foretak som har en salgsvirksomhet.

Tips en venn