My profile
My profile
Academyexpand_more
Jobbsøkerexpand_more
Bedriftexpand_more
Finn medarbeiderexpand_more
Utvikle ferdigheterexpand_more
Bli en bedre arbeidsgiverexpand_more
Hvorfor samarbeide med ossexpand_more
Guider og artiklerexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Kontakt ossexpand_more
Våre kontorerexpand_more
Presseexpand_more
Annetexpand_more
salg og kundeservice fordel for din karriere
Jobbsøker

Hvorfor en jobb innen salg eller kundeservice er en fordel for din karriere

Å jobbe med salg og/eller kundeservice innebærer ofte at du møter mange mennesker, til og med de som ikke er fullt så hyggelige. Jobben kan fra tid til annen være utfordrende, men også svært givende. Sannsynligvis vil du også lære ting som kan være nyttige i mange yrker, så vel som i hverdagen.

Både salg og kundeservice er sterkt knyttet til CX (Customer Experience), som har vært i fokus de siste årene. Stadig flere bedrifter mener en positiv kundeopplevelse er avgjørende for virksomhetene deres. Og selv om mye av kommunikasjonen i dag foregår digitalt, har de ansatte du møter som kunde stor innvirkning på din oppfatning av bedriften. Vurderer du en karriere innen salg eller kundeservice, må du derfor vite at disse rollene blir stadig viktigere i dagens arbeidsmarked. Ikke bare fordi man er bedriftens ansikt utad, men også fordi det å ha kontakt med kundene betyr at du får mye mer verdifull informasjon om dem. Informasjon som er nyttig for både forretningsutvikling og markedsføring, og mange andre avdelinger i organisasjonen. Men selv om du bare så vidt er innom fagfeltet gjennom for eksempel en deltidsjobb, vil du ha stor nytte av erfaringen og kompetansen du får med deg.

derfor er en jobb innen salg og kundeservice en verdifull erfaring

Du lærer å selge deg selv og dine ideer

Ikke bare kan fremtidige arbeidsgivere vektlegge salgserfaring som et attraktivt punkt på CV-en, det kan også bidra til at du lykkes bedre under selve jobbintervjuet – og i mange andre situasjoner. Å jobbe med salg innebærer ofte å føre samtaler der du skal selge både deg selv og ideene dine. Du kan havne i situasjoner på jobben og i hverdagen der du vil ha god nytte av å kunne snakke for din sak – å presentere en idé eller mening på en forståelig og overbevisende måte. Å jobbe med kundeservice handler ofte om problemløsning og å presentere en løsning for å sikre at kunden forblir lojal mot bedriften din. Å konvertere en misfornøyd kunde, som er i ferd med å forlate det for en konkurrent, til en fornøyd kunde som gjerne anbefaler deg til andre, er en høyt verdsatt ferdighet.

Du lærer mer om forretningsvirksomhet

Som selger er ditt bidrag til bedriften åpenbart. Men en velkjent sannhet i næringslivet er at det er dyrere å skaffe seg en ny kunde enn det er å beholde en eksisterende. Uansett om din jobb er å skaffe nye kunder eller opprettholde relasjonen med eksisterende kunde, bidrar du til selskapets overlevelse og suksess. Å jobbe med salg og kundeservice gir deg en grunnleggende forståelse for forretningsprosesser. Du har jevnlig kontakt med blant annet kunder, IT, leverandører, innkjøpsavdelingen og mange andre, du får innsikt i hvordan en bedrift fungerer og hvordan de ulike delene av organisasjonen henger sammen. Du får også praktisk erfaring fra forretningsadministrasjon og lærer om prissetting, lønnsomhet, marginer og andre viktige faktorer. Hvis du er interessert, kan du lære mye om entreprenørskap.

Under koronapandemien jobbet jeg som ankomstregistrerer ved et helseforetak gjennom Academic Work. Min jobb var å registrere folk som kom dit for å teste seg for korona, informere dem om testprosessen, svare på spørsmålene deres og sørge for at de fulgte instruksjonen korrekt. Etter en stund ble jeg forfremmet til site manager. Ikke bare lærte jeg hvordan håndtere klager, men jeg fikk også muligheten til å utvikle mine lederegenskaper. Dette har gjort meg roligere og mer åpen for nye utfordringer i livet. - Sami Sami, Financial Accounter, BillerudKorsnäs.

få verdifull erfaring med en jobb innen salg og kundeservice

Du lærer om kommmunikasjon og konflikthåndtering

Både salg og kundeservice er yrker som utvikler kommunikasjonsevnene dine. Du lærer hvordan du bedre kan forstå og håndtere mennesker, og deretter tilpasse kommunikasjonen din for å selge et produkt basert på den spesifikke kundens bakgrunn, behov og krav. Noe som egentlig ikke er så forskjellig fra å tilpasse kommunikasjonen for å samarbeide bedre med en kollega, leder, venn eller partner. Folk som jobber innen salg og kundeservice har en tendens til å bli hurtigtenkende problemløsere som er gode på konflikthåndtering. Og hvem ønsker ikke å passe inn i den beskrivelsen?

Vil du jobbe med salg i Academic Work?

I vår jobbportal kan du finne flere stillinger relatert til salg og kundeservice. Ønsker du å få tilsendt varsler når det dukker opp nye stillinger relevant for ditt søk? Da kan du opprette jobbvarsel her. Vi i Academic Work søker også alltid etter dyktige medarbeidere som ønsker å hjelpe våre nye og eksisterende kunder med å identifisere deres behov i ansettelse av nye medarbeidere. Sammen med resten av Academic Work bidrar du til å skape arbeidsplasser for young professionals. Sjekk ut vår karriereside for å lese mer om oss som bedrift og hva vi tilbyr våre medarbeidere internt.