My profile
My profile
Academyexpand_more
Jobbsøkerexpand_more
Bedriftexpand_more
Finn medarbeiderexpand_more
Utvikle ferdigheterexpand_more
Bli en bedre arbeidsgiverexpand_more
Hvorfor samarbeide med ossexpand_more
Guider og artiklerexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Kontakt ossexpand_more
Våre kontorerexpand_more
Presseexpand_more
Annetexpand_more
nyansatt
I karrieren

Slik blir du en eksemplarisk nyansatt

Å være helt ny på arbeidsplassen kan oppleves som en god miks av spennende og litt nervepirrende. Du skal lære mye, treffe flere nye mennesker og ta inn mye informasjon på kort tid. I tillegg ønsker man gjerne å gjøre et godt inntrykk – men hvordan gjør man egentlig det? Vi gir deg fem tips til å bli en eksemplarisk nyansatt!

Ha riktig mindset

Noe av det viktigste du må ha i bakhodet allerede fra første dag på jobb, er at alle har vært nyansatt på et eller annet tidspunkt. Husk derfor at det er lov å stille spørsmål dersom det er noe du lurer på, eller du trenger hjelp til å løse en oppgave. Det tar også tid før man kommer skikkelig inn i rollen sin, så prøv å ikke ha for høye forventninger og ta heller ting som det kommer.

Vit hva som forventes av deg

Kjenner du at du er engstelig for å stille «dumme» spørsmål? Dette henger ofte sammen med at du ikke er helt sikker på hvilke forventninger arbeidsgiver har til deg. Du trenger ikke å vente til medarbeidersamtaler for å spørre din nærmeste leder hvilke forventninger som ligger til deg og din rolle, dersom du opplever det som litt utfordrende å vite hvilken ende du skal begynne i.

Les også: 10 tips til første dag i ny jobb

Skriv det ned

Å ta notater når du er ny på en arbeidsplass kan være en fordel, spesielt når du skal gjennom mye informasjon på en gang. Da slipper du å spørre om de samme tingene flere ganger, og sparer både deg og dine kolleger for tid. Dette kan for eksempel være PIN-koden til bygget, hvor du finner printeren, hvem du skal ta kontakt med ved spørsmål rundt arbeidsoppgavene dine, eller hvem som er tillitsvalgt. Det kan også være fint å ha en notatbok tilgjengelig der du noterer spørsmål til neste medarbeidersamtale eller teammøte.

Vær initiativrik

Egne initiativ blir vanligvis verdsatt, da det viser at du er idérik og selvstendig i ditt arbeid. Vær derfor initiativrik, men ta bare på deg oppgaver som du føler du klarer, slik at du lett kan kjenne på en mestringsfølelse når den er overstått. Er du usikker på om dette er en oppgave som du har riktig kompetanse til, så finn ut mest mulig om saken selv og be deretter om hjelp i neste omgang.

Les også: 5 tips til nettverksbygging

Ikke vær redd for å be om hjelp

Å utfordre seg selv er både modig og en vei til selvutvikling. Akkurat som det noen ganger er utfordrende å ta eget initiativ, kan det også være en utfordring å be om hjelp. Book inn fem minutter i kalenderen, send en e-post eller skriv en melding og hør om vedkommende kan hjelpe deg, eller kanskje kan henvise deg til riktig person.