Mediebransjen i konstant endring

Rekruttere personell

Academic Work har samarbeidet med Mindshare siden juni 2016, og har siden da fått muligheten til å ansette 3 kreative young professionals i spennende roller i en bransje som er i rask utvikling. Måten bedrifter markedsfører seg på har endret seg drastisk de siste årene. Vi tok en prat med Merete Senneset, Partner/COO i Mindshare for å høre hennes tanker rundt endringene som skjer og har skjedd innenfor markedsføring.

Bild

Mindshare befinner seg midt i smørøyet i den mest spennende bransjen på planeten akkurat nå; nemlig mediebransjen! Vi tilbyr tjenester gjennom hele kommunikasjonsuniverset som markedsanalyse, strategi, reklamebyråtjenester samt rådgivning og planlegging innen kjøpte, eide og fortjente medieflater. I Mindshare omfavner vi aktivt endringene bransjen er inne i. 

Sammen med kunder og samarbeidspartnere tester vi alt som er nytt. Et eksempel på dette er anti-konferansen vår Huddle, som ikke ligner noe annet av seminarer og konferanser. Det har aldri har vært morsommere å jobbe med kommunikasjon!

Hvordan har måten bedrifter markedsfører seg på endret seg de siste fem årene?

Mediebransjen er snudd på hodet i løpet av få år. Livene våre har endret seg ganske kraftig som følge av hvordan vi konsumerer media, det er mer fart og et voldsomt fragmentert medielandskap. Annonsørene kan ikke lenger fortsette som før, fordi de er nødt til å være der forbrukerne er. Et eksempel er den unge målgruppen som ser mindre tradisjonell TV og lytter lite til radio. De norske mediehusene som bestandig har levd i tett symbiose med annonsørene har fått voldsom konkurranse av internasjonale aktører som Facebook, Google og Snap. Plutselig har vi en rekke kanaler der man kan kommunisere personlig og direkte med forbruker uten å måtte gå og banke på dører. I tillegg har du selvfølgelig den enorme mengden data vi har tilgjengelig og som vi i kombinasjon med avansert teknologi kan bruke til å skape enormt mer effektiv og målrettet kommunikasjon.

Hva blir viktig for bedrifter å tenke på fremover når det kommer til markedsføring?

Vi må omfavne det faktum at den nye normen er å være i konstant endring. Først kom hele verden på internett, så endret smarttelefonene livene våre og nå står vi i startgropa til den tredje store digitale bølgen med Internet of Things. Alt kan i prinsippet tilknyttes internett, og det må vi som bransje forstå hvordan vi kan best kan utnytte. I kombinasjon med kunstig intelligens blir dette dynamitt. I Mindshare trigges vi av det faktum at ingen lenger har fasiten på hva som vil fungere! Vi tror det blir virksomhetskritisk at bedrifter skaper rom for å prøve og feile og at det er de som å tør å satse først som vil få størst suksess.

Hvorfor valgte dere å benytte Academic Work som bemanningsbyrå?

Vi erfarer at Academic Work forstår Mindshares behov. Der vi tidligere primært ansatte kandidater med markedsføringsutdanning har vi de siste årene hatt behov for bredere kompetansebase. Vi ansetter nå også ingeniører, designere og analytikere og siden Academic Work besitter et bredt spekter av kandidater passer dette oss godt!

Hva er din erfaring med å ansette Young Professionals?

Våre medarbeidere er med på å utvikle retningen vi går i, så det å ansette de rette menneskene er den aller viktigste jobben vi gjør. Vi har svært god erfaring med å ansette Young Professionals. Utover utdanningsbakgrunn er den viktigste faktoren for oss at man har et brennende engasjement for jobben som skal gjøres. Dersom man elsker jobben sin er sjansen stor for at man skaper magi! Academic Work har funnet enestående kandidater til oss som nå er med på å drive Mindshare videre.

Tips en venn