Faq for jobbsøkere

Vi får ofte mange spørsmål fra jobbsøkere, og det er vi glade for. For å gjøre det enklere og tydeligere for deg, har vi under samlet mange av de oftest stilte spørsmålene. Vi håper dette er til hjelp i din søknadsprosess og ønsker deg lykke til.

CV og søknad

Må jeg registrere min CV på hjemmesiden?
Vi ønsker at du registrerer en profil på vår hjemmeside. Dette for å sikrestille at du alltid er oppdatert på prosessen og at din søknad behandles på lik måte som andre søkere.

Kan jeg maile min CV og søknad?
Vårt mål er at alle jobbsøkere behandles på samme måte, får samme informasjon til rett tid og riktige tilbakemeldinger. Med bakgrunn i å sikrestille at din søknad behandles rett ønsker vi ikke å motta CV og søknad på mail.

Hvordan registrerer jeg min CV?
Dette gjør du på to minutter ved å trykke her. Og deretter på registrering.

Må jeg fylle inn alle felt, eller kan jeg bare laste opp CV?
Ja takk, begge deler. For at du skal være mest mulig synlig anbefaler vi at du lager en fullstendig profil gjennom å fylle i alle felter. Om du ønsker kan du kun fylle inn personalia. Vi ser veldig gjerne at du også laster opp en oppdatert CV på profilen din.

Hva er motivasjonsbrev/tekst?
Dette er en kortfattet søknad om hvorfor du passer til stillingen du søker.

Må jeg legge til referanser i CV?
Du kan velge om du oppgir referanser i CV eller om du ønsker å oppgi disse under intervjuet. Vi ønsker alltid snakke med to referanser. Husk å varsle dine referanser om at de kan bli oppringt.

Kan jeg endre søknaden/motivasjonsteksten min når den er sendt inn?
Dessverre kan du ikke endre denne i systemet når du har søkt. Men, du kan alltid laste opp et nytt søknadsbrev som et vedlegg til den aktuelle stillingen på din profil.

Hvordan ser søknadsprosessen ut?
Prosessene kan se forskjellige ut, men under er en oversikt over hvordan prosessene ofte ser ut.
  1. Første utvalg: selektering av søknader
  2. Telefonavstemming med aktuelle kandidater
  3. Andre utvalg: Intervju hos Academic Work
  4. Referansesjekk
  5. Tredje utvalg: Intervju hos kunde
  6. Tilbakemelding

Kan jeg søke flere stillinger samtidig?
Ja, vi ser veldig gjerne at du søker flere stillinger samtidig.

Hva mener dere med søknadsfrist "Snarest"?
Veldig ofte betyr dette at vår kunde ønsker oppstart så raskt som mulig, og at vi derfor selekterer og presenterer kandidater fortløpende. Ofte går en ansettelsesprosess veldig raskt.
Vi anbefaler deg at du oppretter et jobbvarsel slik at du alltid mottar våre nyeste stillinger først.

Når kan jeg forvente svar på min søknad?
Vi har som mål og gi deg en tilbakemelding i løpet av 2-3 uker.

Intervju

Hva bør jeg ha med meg og forberede til intervju?
Vi anbefaler at du har med deg din CV, attester, referanser og evt. vitnemål. Skrivesaker er også lurt.
Det er alltid positivt at du har forberedet deg på hvorfor akkurat du skal ha denne stillingen, og hva du kan bidra med. Les deg opp på stillingen og ha gjerne med deg noen spørsmål.

Jeg bor i en annen by eller utlandet og søker jobb. Hvordan skjer det praktiske?
Dette opplever vi ofte. Befinner du deg i annen by eller utlandet gjennomfører vi en lenger telefonavstemming før vi setter opp et intervju via for eksempel Skype.

Kan jeg komme og presentere meg i et generelt intervju?
Vi gjennomfører primært intervjuer rettet til konkrete stillinger som er aktuelle. Det skjer også at vi gjør generelle intervjuer basert på kompetanse vi vet er etterspurt i markedet. 
Uansett anbefaler vi deg å søke på de stillingene du finner riktig for din profil.

Andre spørsmål

Annonsen er fjernet, men jeg har ikke fått noen tilbakemelding.
Når du har søkt på en stilling vil vi kontakte deg dersom du er aktuell for et intervju. Videre vil alle søkere som ikke gikk videre få beskjed når hele prosessen er over og vi har besatt stillingen. Målet er å gi deg tilbakemelding i løpet av 2-3 uker. I noen tilfeller fjerner vi annonsen selv om vi fortsatt er i prosess med å behandle søknadene og innkalle til intervjuer. Dette kan skyldes at søknadsfristen er ute og vi har fått inn tilstrekkelig med søknader.

Kan jeg søke en jobb som er inaktiv?
Dersom en annonse er satt inaktiv eller fjernet er det dessverre ikke lenger mulig å søke på stillingen.

Hvordan kan dere hjelpe meg å finne jobb?
Den beste måten å komme i betraktning for en jobb er å søke på stillingene under ledige stillinger. Der annonserer vi fortløpende alle stillinger vi jobber med. Vi anbefaler deg å søke tidlig når finner en stilling som treffer din profil. Når du registrerer en profil hos oss og oppretter et jobbvarsel vil du motta de stillingene du er interessert i på e-post. Søk tidlig, skriv en god motivasjonstekst og last opp CV!

Kan dere hjelpe meg å finne praksisplass?
Praksisplasser ligger dessverre utenfor vårt arbeidsområde.

Jeg har ringt flere ganger, men får ikke kontakt med den ansvarlige for stillingen.
Det hender dessverre i perioder at våre Consultant Managers kan være vanskelige å nå på telefon. Dette kan for eksempel vær fordi de har mange intervjuer eller møter som faller i kjernetiden vår. I våre stillingsannonser er det oppført en mail hvor du kan sende dine spørsmål. Denne prøver vi alltid å besvare innen 24 timer.

I communicate in English and would like to apply for an open position. What should I do?
We have a site where you can find information about your opportunities as an English speaking applicant. Read more here.

Tips en venn