My profile
My profile
Academyexpand_more
Jobbsøkerexpand_more
Bedriftexpand_more
Finn medarbeiderexpand_more
Utvikle ferdigheterexpand_more
Bli en bedre arbeidsgiverexpand_more
Hvorfor samarbeide med ossexpand_more
Guider og artiklerexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Kontakt ossexpand_more
Våre kontorerexpand_more
Presseexpand_more
Annetexpand_more
Hero image

Når skjebnen fører deg inn på riktig karrierevei

Da hun ble ferdig med studiene fikk Linda jobb i et reise- og eventbyrå gjennom Academic Work. Deretter skjedde Covid-19. Reisebransjen var en av bransjene som ble hardest rammet av pandemien, og Linda fikk derfor beskjed om at hun kom til å miste jobben. Heldigvis fikk hennes Consultant Manager henne raskt ut i en ny jobb, som økonomiassistent i Quattro Mikenti Group i Helsinki. Nå, 13 måneder senere, forteller Linda oss om hvordan livets uventede vendinger har ført henne inn på det rette sporet.

konsulent i Academic Work

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut?

– Vi har fleksitid, så jeg begynner vanligvis på jobb rundt kl. 8. Jeg starter dagen med å gå gjennom e-postene mine – det dukker ofte opp forespørsler om fakturering og forskjellige typer rapporter. Dette tar gjerne 5–6 timer. Etter lunsjen begynner jeg med kredittsjekking. Da går jeg gjennom åpne fakturaer og sender ut påminnelser om forfalte innbetalinger, da inkassosaker er en viktig del av arbeidsdagen min. I takt med at selskapet blir større, vil jeg antakelig jobbe enda mer med dette, men det er noe jeg ser frem til, da jeg trives godt med denne typen arbeid.

Hva førte deg inn på denne karriereveien?

– Jeg gikk på Helsinki Business College, der jeg studerte forretningsadministrasjon, ledelse og drift. Studiene mine fokuserte hovedsakelig på regnskap, fakturering, økonomisk produktivitet, lønnsberegning og markedsføring. Før studiene, jobbet jeg som selger i fem år, så jeg var litt kjent med noen av disse områdene allerede, men utdannelsen ga meg et solid fundament.

Da Linda jobbet med salg innså hun at det hun likte best var å utarbeide rapporter og gjøre varetelling. Noen av hennes kolleger mente hun burde ta en utdannelse på feltet, noe hun til slutt valgte å gjøre.

– Det ble to hektiske år! Jeg var på skolen tidlig på dagen og jobbet deretter resten av dagen, kvelden og i helgene. Og de helgene jeg ikke jobbet, pusset jeg opp leiligheten min. Rett før eksamen begynte jeg å se meg om etter stillinger som økonomiassistent. Jeg startet med de stillingene som hadde generelle kompetansekrav, siden jeg ikke trodde jeg var klar for spesialiserte oppgaver ennå. Jeg hadde faktisk mitt første intervju på selv eksamensdagen, og det gikk veldig bra. Jeg begynte i jobben kort tid etterpå.

Hvilke arbeidsoppgaver liker du best? Hva synes du er mest spennende?

– Det beste med jobben er definitivt teamet mitt, fordi jeg føler at det er vi sammen som skaper jobben. Teamet ditt er der, med og for deg, gjennom opp- og nedturer. Bare det å ha den støtten er uvurderlig. Jeg liker også å se resultatene av organisert arbeid. Vi har mange forskjellige programmer, og de endres hele tiden. Så det er aldri snakk om det samme, gamle kjedelige – hos oss er det aldri en kjedelig hverdag på jobb. Det som er spesielt bra er at fordi vi er et stort selskap, så kan man bytte til andre arbeidsoppgaver innen økonomi hvis du en dag blir lei og trenger ny inspirasjon. Jeg synes det er veldig bra at jeg ikke trenger å bytte selskap for å bytte arbeidsoppgaver. Selv innen teamet kan du bytte prosjekter hvis du har lyst til å prøve noe annet. Å måtte forlate min første arbeidsplass på grunn av Covid-19 viste seg å slå heldig ut for meg. Jeg likte jobben, men jeg innså at jeg ønsket å jobbe i et større selskap med mer fokus på samarbeid.

Hvilke myke ferdigheter tror du er nødvendige for å lykkes i jobben din?

– Evnen til å lære raskt. Det er alltid nye oppdateringer og endringer i programvaren vi bruker, så det er viktig at du følger med. Jeg tror det også har hjulpet at jeg har salgserfaring fra tidligere. Jeg synes det går greit å snakke med kundene, selv om temaene kan være vanskelige. Jeg har lagt merke til at noen av kollegene mine har mer problemer med å snakke med kundene om ubehagelig ting.

Hvilke harde ferdigheter trenger du i jobben din?

– De fleste hovedoppgavene innebærer bruk av Microsoft 365. Jeg tror totalt sett vi bruker omtrent 10 programmer til forskjellige oppgaver som lønn, regnskap, prosjektledelse, og lignende. Litt teknisk kunnskap om maskinvare er også nyttig. Jeg er ingen ekspert, men det hjelper i jobben fordi oppgavene i stor grad utføres i disse programmene. Også en god utdannelse innen regnskap og fakturering er viktig for å lykkes.

Lindas råd til andre som er i starten av sin karriere

– Ikke planlegg for mye, men la ting gå naturlig. Livet vil føre deg inn på den riktige veien. Og når du først har funnet den, vil den kanskje være helt annerledes enn du hadde planlagt – men likevel perfekt for akkurat deg.