Slik blir du headhunted i sosiale medier

Søke jobb

Du vet vel at veien til din neste jobb ikke må begynne med en jobbsøknad? Spiller du kortene dine riktig, kan du faktisk få arbeidsgiveren til å komme til deg. Det finnes i dag hundretalls av headhunters rundt om i Norge og sjansen er stor for at noen av dem leter akkurat etter deg.

Bild

På Academic Work har vi i dag flere medarbeidere som arbeider dedikert med sosiale medier for å finne interessante kandidater til våre oppdrag. En av disse er vår Sourcer og kollega Johanna Hultemur. Her forteller hun hvordan du best mulig kan skape muligheter for å bli oppdaget i sosiale medier.

Synes på de rette stedene

Linkedin er i dag den mest brukte kanalen for headhunters ettersom det er et profesjonelt nettverk, men det kan også finnes fordeler ved å finnes i mer bransjespesifikke kanaler. Finn ut av hvilke kanaler som er viktig innenfor ditt fagfelt. Linkedin er i dag det mest brukte forumet for headhunters ettersom det er ett profesjonelt nettverk, men det kan også være fordeler med å være til stede i mer bransjespesifikke kanaler.

Vær aktiv

En forutsetning for at du skal synes i sosiale medier er at du er aktiv. Jo oftere du oppdaterer dine kanaler, jo mer vil du bli lagt merke til i ditt nettverket ditt. Aktiviteter som øker din synlighet kan blant annet være å dele interessante artikler, være med i ulike grupper og delta i diskusjoner.

Lag din personlige merkevare

I sosiale medier har du muligheten til å kontrollere hvilket bilde du ønsker å formidle av deg selv og hva du ønsker å fremheve. Sørg for å dra nytte av dette, slik at du presenterer deg selv på best mulig måte. Lag en komplett profil i alle kanalene du er aktiv i, hvor du beskriver hvem du er og hva du er opptatt av.

Våg å ta kontakt

Du trenger ikke vente på at noen skal la høre fra seg. Våg å stille spørsmål og bygg nettverk med personer og organisasjoner som du finner interessante. Ikke glem å oppdatere informasjonen. Hvis vi ikke vet hva du har gjort de siste årene, blir det vanskelig å avgjøre om du er rett person for stillingen. Når vi er på jakt etter kandidater på Linkedin, bruker vi søkeord basert på ulike ferdigheter, så det er viktig at du legger dette til i din profil.

Hold øye med potensielle arbeidsgivere

Sørg for å holde tritt med hva som skjer i organisasjoner som du er interessert i å jobbe for. På den måten vil du være forberedt når du får sjansen til å snakke med din nye potensielle arbeidsgiver. 

Tips en venn