AW_Academy_03_highres.jpg
Alumni Stories

Hvorfor skal man bytte karriere til ServiceNow og tjenestedesign?

ServiceNow automatiserer det manuelle arbeidet og gir de ansatte muligheten til å fokusere på kreative og komplekse oppgaver. Her kan du lese om hvorfor en karriere inne ServiceNow er gøy og verdifull. 

I forbindelse med den pågående digitale revolusjonen bidrar ulike forretningsteknikker til å holde en virksomhet fungerende. En av disse teknologiene er ServiceNow.

Mangel på utviklere er et kjent og stort problem i IT-bransjen, men det er ikke kun utviklere det er behov av. De siste årene har IT-bransjen sett et økende behov av kunnskap og eksperter i ServiceNow-systemet. En grunn til dette er at flere bedrifter ønsker å automatisere prosessene sine med ServiceNow, det fører til et økt behov av kompetanse innen tjenestedesign. 

Hva er ServiceNow og hva gjør den egentlig?  

ServiceNow er en skybasert adminisasjonsplattform som automatisere forretningsprosesser og tjenester, og dermed frigjør tid fra ansatte i virksomheten. Ansatte kan dermed fokusere på selve arbeidet og utviklingen fremover, fremfor tunge prosesser. ServiceNow er i rask utvikling og består av mange funksjoner, som kan ses som byggeklosser som kombineres for å skreddersy ulike løsninger - uansett bransje eller virksomhet.  

Dersom funksjonen ikke finnes, kan den enkelt utvikles. ServiceNow er også en plattform for utvikling og for deg som elsker utfordringer. Plattformen er lett å forstå, allsidig og det er mange applikasjonsmuligheter som gjør at det alltid er nye funksjoner å lære seg. 

Hvordan er det å jobbe med ServiceNow?  

Å jobbe med ServiceNow kalles også utvikling av low-code: systemet er tilpasset og konfigurert med ferdig kode, det vil si at det er lagt vekt på å kombinere ferdig utviklet byggeklosser i systemet, fremfor å jobbe på det grunnleggende kodenivået.  

Denne teknologien består av både design og spesifikasjon som krever teknisk “gjør-det-selv"-kunnskap og forretningsforståelse. Miika Kallasoja, tidligere tysk oversetter og tolk fullførte intensivutdannelsen i ServiceNow og jobber nå med å vedlikeholde kundenes ServiceNow-miljøer.  

En vanlig arbeidsdag består av å løse support- og servicesaker knyttet til kundens system som ikke fungerer som det skal, eller at de trenger veiledning innen et annet systemområdet. Noen dager jobber jeg også med enklere utviklingsarbeid - beskriver Miika, Alumni ServiceNow. 

Hva er best med jobben din? 

Miika understreker allsidigheten i jobben sin.  

Ingen dag er lik en annen, men jeg lærer noe nytt hver dag. Det beste med ServiceNow er at det er både muligfunksjonelt og brukervennlig. Det er litt som å bygge Lego: det er bare fantasien som setter grenser. 

Tidligere tannpleier og klassekamerat av Miika er Farah Kadanati, jobber i dag som ServiceNow-konsulent på samme arbeidsplass som Miika. Farah mener problemløsning er den beste delen av jobben.  

Den beste følelsen er når jeg løser et problem på egen hånd. Det er også bra at jeg alltid vet at jeg kan få hjelp av teamet og kolleger. 

Etter hvert som en ServiceNow-konsulent får mer erfaring, blir arbeidsoppgavene i større grad problemrådgiving og selvstendig kundearbeid. Å jobbe med ServiceNow tilbyr en mengde karriereveier da det er mange som trenger ServiceNow-kompetanse. Innen systemet kan man gå ulike veier og utvikle seg i et spesifikt område som for eksempel teknisk ekspertise, IT-arkitektur, service-håndtering eller prosjektledelse.  

Hvorfor valgte du Academic Work Academy og ServiceNow-programmet?  

Farah forteller at han fikk tips om Academy fra venner som hadde gått utdannelsen.  

Når de fortalte om utdanningsprogrammet, ble jeg veldig interessert. 

Miika på sin side hadde egentlig bestemt seg for å søke på et av våre programmerings-program, men valgte til slutt å gå mot ServiceNow og forretningsteknologi.  

Jeg kjente til Academic Work Academy fra tidligere, men det var ikke riktig tidspunkt å søke på den tiden. Etter jeg hadde lært meg programmering på egenhånd følte jeg at det var på tide med et karrierebytte mot forretningsteknologi. 

Hvordan ser fremtiden ut som ServiceNow-konsulent?  

Det er stor etterspørsel etter ServiceNow kompetanse på markedet og med denne løsningen har man alle muligheter til å utvikle seg i den retningen man selv ønsker. Alt handler om hvilken interesse man selv har og hva man aktivt gjør for sin egen utvikling i plattformen. 

Høres dette interessant ut? Kickstart din nye karriere innen tjenestedesign som ServiceNow-konsulent.  

Alumni Stories