My profile
My profile
Academyexpand_more
Jobbsøkerexpand_more
Bedriftexpand_more
Finn medarbeiderexpand_more
Utvikle ferdigheterexpand_more
Bli en bedre arbeidsgiverexpand_more
Hvorfor samarbeide med ossexpand_more
Guider og artiklerexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Kontakt ossexpand_more
Våre kontorerexpand_more
Presseexpand_more
Annetexpand_more
AW-Academy-details_1920x1080_005.jpg
Learning

Hvordan er det å jobbe med Salesforce? Verdens største CRM plattform!

Akkurat nå har Academic Work Academy et samarbeid med Salesforce, der du har muligheten til å utdanne deg på 12 uker og jobbe med en av verdens største CRM-plattformer. Vi tok en prat med Tine Engberg, som jobber som Salesforce konsulent i Accenture for å høre litt mer om hvordan det er å jobbe med Salesforce.

Hvordan var ditt første møte med Salesforce?

-Mitt første møte med Salesforce var tilbake i 2012. Jeg jobbet da i et større start-up selskap, og vi fikk muligheten til å lede implementasjon av Salesforce til hele organisasjonen. Salesforce var på dette tidspunktet helt nytt for meg, men jeg skulle raskt forstå hvor stor positiv effekt Salesforce skulle ha for vår arbeidshverdag. Implementeringen var på mange måter krevende, men en svært spennende reise å være med på. I løpet av en seks-måneders periode gikk vi fra å ikke ha en CRM-plattform til å ta i bruk Salesforce for hele organisasjonen. Jeg fikk med dette ikke bare oppleve å implementere Salesforce, men også sitte på bruker siden.

Hvordan begynte du å jobbe i Accenture med Salesforce?

-Etter noen år ønsket jeg nye utfordringer, litt usikker på hva jeg var på utkikk etter startet jeg å søke jobber. Jeg hadde valgt en noe utradisjonell vei og hadde ikke studert, det tok ikke lang tid før jeg forstod at jeg trengte en utdannelse. Markedsføring hadde alltid interessert meg, og jeg valgte derfor å starte på Markedshøyskolen. I løpet av studietiden tenkte jeg tilbake på å jobbe med CRM og Salesforce, og valgte å skrive min avsluttende oppgave om CRM– «Hvordan lykkes med en CRM-implementering». Min samboer, som også jobber i Accenture, introduserte meg for Salesforce avdelingen i Accenture. Dette skulle vise seg å bli en svært god match, jeg har nå jobbet her i 2,5 år og stortrives.

Hva går rollen din ut på?

-Som funksjonell arkitekt jobber jeg blant annet med å kartlegge og analysere kundens behov, i tillegg til videreutvikling av funksjonelt design. Jeg utarbeider forslag til hvordan Salesforce kan benyttes for å møte en gitt utfordring. Dette gjøres i samråd med utvikler eller teknisk arkitekt for å sikre de tekniske kapabilitetene. Det funksjonelle designet og den tekniske funksjonalitet presenteres så til kunden. På mange måter handler min rolle om å være en oversetter og et bindeledd mellom businessen og IT.

Hvordan er det å jobbe som konsulent?

-Å jobbe som konsulent er svært spennende! Jeg får muligheten til å lære mye om ulike bransjer, og jobbe med mange forskjellige mennesker og mennesketyper. Man får prøve seg på mange ulike typer Salesforce prosjekter, og opparbeider seg en bred plattform kunnskap. Det kan også være litt spesielt å jobbe som konsulent, for hver gang du starter på et nytt prosjekt er det nesten som å starte i en ny jobb. Slik jeg ser det er dette noe av det som er mest spennende med å være konsulent. Man går raskt fra å føle at man er på besøk hos kunden, til å bli en del av kunden og teamet. Du er sjeldent alene fra Accenture, men heller en del av et større team bestående av konsulenter og representanter fra kunden. Utover prosjektet er vi også flinke til å holde på samholdet i Salesforce Gruppen. Vi møtes jevnlig til Community Møter, her deler og presenterer vi spennende ting vi har jobbet med og faglige utfordringer. Dette er svært viktig for å bevare et godt samhold og tilhørighet til Accenture.

Hva er det beste med å jobbe med Salesforce?

-Salesforce er et av de fremste CRM systemene og selskapene i verden. Salesforce er en ren skytjeneste og er blant sine konkurrenter kjent for å være innovative og nytenkende. De er tidlig ute med nye teknologi, og tilbyr funksjonalitet som er intuitiv og fremtidsrettet. Salesforce tilbyr løsninger som kan dekke hele verdikjeden og ulike behov innenfor en organisasjon, fra kundeservice og salg til markedsføring. Du har alt i en plattform som gjør at avdelinger kan arbeide på tvers, noe som skaper en svært god samhandling innad organisasjonen. Som Salesforce konsulent blir man en del av et større Salesforce Community, med mulighet for samhandling og kunnskapsdeling med andre som arbeider med Salesforce. De tilbyr også en unik opplæringstjeneste, gjennom Trailhead får vi interaktive opplæringsløp for alle deler av Salesforce plattformen.

Hvorfor er Salesforce plattformen så bra?

-Noe av det som gjør Salesforce plattformen spesielt spennende å jobbe med, er hvor enkelt den kan tilpasses etter kunders behov uten utviklererfaring. Dette gjør at man som Salesforce konsulent ved enkle grep kan bidra til å skape skreddersydde løsninger kun ved hjelp av standard funksjonalitet som Salesforce tilbyr.

Learning