info
ADVARSEL! Feilaktige meldinger om ledige stillinger sirkulerer for tiden på sosiale medier, disse kommer ikke fra Academic Work. Vi ønsker å informere deg om at disse ikke er tilknyttet oss, og avsenderen bruker vår merkevare uten vår tillatelse. Vårt råd er å ikke svare eller gjøre noe (f.eks. klikke) på disse meldingene. Du kan trygt og sikkert søke etter ledige stillinger på nettsiden vår.
close
My profile
My profile
Academyexpand_more
Jobbsøkerexpand_more
Bedriftexpand_more
Finn medarbeiderexpand_more
Utvikle ferdigheterexpand_more
Bli en bedre arbeidsgiverexpand_more
Hvorfor samarbeide med ossexpand_more
Guider og artiklerexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Kontakt ossexpand_more
Våre kontorerexpand_more
Presseexpand_more
Annetexpand_more
onboardingprosess for din nye medarbeider
Rekruttere

Slik gjør du opplæringen til en suksess

Første dagen på en ny arbeidsplass kan være litt uforutsigbar. Som leder har du ansvar for å sikre at din nye medarbeider får et godt inntrykk av arbeidsplassen og sin nye rolle. Her er noen tips til en vellykket onboarding!

For å kunne gjennomføre en vellykket onboardingprosess trenger du en plan. Og med en plan mener vi ikke at du skal plassere din nye medarbeider i en kontorstol med en lenke til bedriftens intranett og et «se deg litt rundt og bli kjent med systemet». Her er noen av våre tips til hvordan du kan sørge for at din nye medarbeider får en god start på sin onboardingprosess.

opplæring av medarbeider

Ta kontakt før den første arbeidsdagen

Introduksjonen, eller onboardingprosessen, begynner allerede før den første arbeidsdagen. Sørg for at din nye medarbeider føler seg velkommen og ser frem til å begynne å jobbe hos dere. Du kan for eksempel sende en hyggelig e-post med informasjon om hva dere skal gjøre den første dagen, hva som er nyttig å vite om kleskoder, utstyr og bedriften, og andre viktige dokumenter som din nye medarbeider vil få bruk for i sin onboardingprosess.

Bruk god tid på introduksjonen

Det første møtet med kollegene skjer ofte ved en runde rundt i kontorlokalene i et så raskt tempo at vedkommende sitter alene i sin bås 20 håndtrykk senere, mens kollegene (hvis navn og ansvarsområder allerede er glemt) nok en gang vender tilbake til seg og sitt. Som leder kan du legge til rette for at din nye medarbeider får mer tid til å bli bedre kjent med sine kolleger tidlig i onboardingprosessen. Sett opp møter mellom den nyansatte og nøkkelpersoner i bedriften, eller oppfordre dine kolleger til å ta en kaffe og bli kjent med den nyansatte. I stedet for å bare introdusere den nyansatte kollegaen ved navn, kan du i tillegg gi bakgrunnsinformasjon. Enten det er på e-post eller på et morgenmøte, fortell kollegene dine hva den nyansatte har gjort tidligere og hvilken tittel eller ansvarsområder vedkommende vil ha. På denne måten bidrar du til at din nye medarbeider føler seg sett og involvert allerede fra første arbeidsdag.

Forbered det praktiske i god tid

Pass på at du har ordnet alt det praktiske før din nye medarbeider starter. Bestill adgangskort, telefon, brukerkontoer og tillatelser i god tid. Sørg for at arbeidsplassen er klar, og at alt av teknologi er koblet til og fungerer som det skal. Ta gjerne med notatbøker, penner, pc-veske og andre ting som kan komme til nytte i onboardingprosessen. Har du muligheten, blir det alltid verdsatt å ønske din nye medarbeider velkommen med blomster og et velkomstkort.

Involver ditt team

Å involvere ditt team i introduksjonsprogrammet er alltid en god måte å sørge for at den nyansatte føler seg sett og inkludert. Her er det viktig at alle ansatte er godt informert om sin rolle i introduksjonen slik at de kan planlegge møtetidspunkter i sin kalender.

Ta deg tid til å planlegge

Daglige arbeidsoppgaver har en tendens til å komme i veien når det passer aller minst og det er dessverre ikke alltid man får gjort noe med det. Men hvis du har tatt deg tid på forhånd, og har planlagt en rekke oppgaver for den nye medarbeideren den første dagen og uka, hjelper du ikke bare vedkommende med å utvikle seg raskere, men du viser også at du investerer i dine medarbeidere. Det vil utvilsomt gjøre dag to og tiden fremover mye mer vellykket!