My profile
My profile
Academyexpand_more
Jobbsøkerexpand_more
Bedriftexpand_more
Finn medarbeiderexpand_more
Utvikle ferdigheterexpand_more
Bli en bedre arbeidsgiverexpand_more
Hvorfor samarbeide med ossexpand_more
Guider og artiklerexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Kontakt ossexpand_more
Våre kontorerexpand_more
Presseexpand_more
Annetexpand_more
Hero image
Rekruttere

Hvordan gir du konstruktiv kritikk

Feedback er noe av det mest verdifulle vi kan gi og få på arbeidsplassen. Tilbakemeldinger gjør at vi hele tiden utvikler oss, både i vår faglige rolle og som personer. Men det kan også forverre situasjonen og ødelegge en kollegas selvtillit om det gjøres på feil måte. Heldigvis finnes det en bra måte å gi feedback på – konstruktiv kritikk.

Ta det opp direkte med den det gjelder og på tomannshånd

Først og fremst, gå ikke rundt og tenk for lenge på hvordan du skal gi din kritikk. Å få høre om noe som skjedde for flere uker siden, er bare frustrerende. Ta tak i problemet og kritikken din direkte - og gjør det bak stengte dører. Det å få kritikk foran andre kan være vanskelig og opprørende. Regelen er alltid gi ros foran andre, men kritikk alene.

Positiv vs negativ

Si noe positivt også! Det kan kanskje virke rart, når det eneste du vil er å løfte problemet som skal løses. Men vi kan nesten love, at kritikken kommer til å bli tatt bedre imot om du også fremhever noe som personen faktisk har gjort bra. Feedback handler jo akkurat om å forsterke det som er bra, og erstatte det som er mindre bra med en mer ønsket oppførsel.

Skill mellom handling og person

Det er kanskje det aller viktigste. Kritiser handlingene og ikke personen bak handlingene. Trenger vi å utdype? Unngå helt enkelt å rette kritikken mot personen gjennom å for eksempel unnlate å stille spørsmål som ”Hvordan kunne du være så sløv med rapporten?”. Si heller ”Rapporten trenger å bli tydeligere og teksten må korrekturleses.”

Gi løsningsforslag

Gi bare kritikk om den kritiserte personen faktisk kan forandre den aktuelle handlingen! Forsikre deg også om, at du kan hjelpe til med å finne en løsning på problemet, og om du ikke kan, finn noen andre som kan det. Hensikten med kritikken er jo faktisk å hjelpe din kollega og din arbeidsgiver med å bli bedre.