My profile
My profile
Academyexpand_more
Jobbsøkerexpand_more
Bedriftexpand_more
Finn medarbeiderexpand_more
Utvikle ferdigheterexpand_more
Bli en bedre arbeidsgiverexpand_more
Hvorfor samarbeide med ossexpand_more
Guider og artiklerexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Kontakt ossexpand_more
Våre kontorerexpand_more
Presseexpand_more
Annetexpand_more
Hero image
Rekruttere

Slik takler du kompetansegapet innen teknologi i din bedrift

For ikke lenge siden var det mulig for selskapene å identifisere hvilke ferdigheter som ville være nødvendige i fremtiden - og fylle dette kompetansegapet i tide. Slik er det ikke lenger. På dagens konkurranseutsatte arbeidsmarked er det vanskelig - men ikke umulig - å finne riktig teknisk kompetanse. Her er forskjellige måter å takle utfordringen på!

Kontakt oss

Identifiser hvilke ferdigheter som trengs

Data fra Forums Future of Jobs Survey viser at bedrifter forventer å måtte omstrukturere arbeidsstyrken som svar på ny teknologi. Læring er nøkkelen til vekst, og for at bedrifter skal kunne holde tritt med den teknologiske utviklingen, må de heve kompetansenivået innen organisasjonene sine. Det er derfor viktig å ha en kompetanseplan for å kunne gjøre dette mulig. Som et første steg må dere finne ut hvilke ferdigheter dere allerede har i organisasjonen og hvilke ferdigheter dere trenger for å få selskapet til å fortsette å vokse. Ved å gjøre dette vil dere kunne omfavne endringer i stedet for å unngå dem.

1. Gi ansatte muligheter innen re- og upskill

I dag er det en utfordring for mange bedrifter å finne ny kompetanse innen teknologi. Men hva om du ikke trenger å bringe nye mennesker inn i bedriften? For å holde tritt med den stadig skiftende teknologiske utviklingen må selskapene endre sine forventninger og våge å tenke utenfor boksen. Omskolering eller kompetanseheving av interne medarbeidere er en god løsning og gjør det mulig for deg å skape den kompetansen du trenger - med de personene du allerede har.

Om- og videreutdanning av dine ansatte er nyttig på mange måter. Det er ikke bare en kostnadsbesparende løsning, det hjelper deg også med å styrke forretningskulturen, skape engasjement blant kollegene dine og bringe nye perspektiver.

Young professionals verdsetter karriereutvikling

Resultater fra Young Professional Attraction Index (YPAI) 2021 viser at young professionals verdsetter karriereutvikling når de ser etter en ny arbeidsgiver. Karriereutvikling handler ikke bare om å klatre i hierarki-stigen, det handler også om å utvikle din kompetanse innen et bestemt område, for eksempel gjennom videreutdanning. I dag ønsker mange arbeidsgivere at utviklingsplanene skal knyttes til bedriftens behov. For å attrahere dem må du derfor ha en klar utviklingsplan og tilby gode muligheter for å utvikle seg som ansatt i selskapet.

2. Få inn ny kompetanse

Mange arbeidsgivere har ikke alltid muligheten til å utdanne eller videreutdanne allerede ansatte, og noen ganger kan vi ikke finne de talentene vi leter etter på markedet. Tradisjonell utdanning er viktig, men må suppleres med kortere og mer intensive opplæringsprogrammer for å møte de høye kravene til ferdigheter. Gjennom søsterselskapet vårt, AW Academy, utfordrer vi det tradisjonelle synet på utdanning. Ved å tilby skreddersydde opplæringsprogrammer innen teknologi og IT, er målet vårt å tette kompetansegapet som finnes i samfunnet.

Sammen med kundene våre starter vi i motsatt retning ved å kartlegge kritiske oppgaver knyttet til en spesifikk rolle. Deretter arrangerer vi en workshop der vi fastsetter læringsmålene. I Academy-programmene våre får deltakerne ferdigheter som ikke dekkes av tradisjonell utdanning, med det formål å fylle kompetansegapet. Avhengig av behovet arrangerer vi enten en større klasse eller skreddersyr individuelle talentprogrammer.

AW Academy hjelper deg å tette kompetansegapet

Ifølge McKinsey Global Institute må rundt 375 millioner mennesker endre yrke eller få ny kompetanse innen 2030. Gjennom vårt søsterselskap AW Academy utfordrer vi det tradisjonelle synet på utdanning ved å tilby skreddersydde opplæringsprogrammer i 12 uker samt videreutdanningsprogrammer innen teknologi og IT. Konseptet er basert på Accelerated Learning, som er en intensiv læringsmetode der deltakerne får jobbe praktisk med oppgaver nært knyttet til fremtidige roller. Siden 2015 har mer enn 2500 konsulenter fullført våre Accelerated Learning-programmer i Sverige, Finland, Norge og Tyskland.

Kort oppsummert…

For at bedrifter skal kunne takle manglende kompetanse, må de sørge for å ha en felles forståelse av utfordringen i organisasjonen, fra toppledernivå til førstelinjearbeidere. På denne måten sparer de tid, energi og penger - i stedet for å prøve å finne kandidater som ikke finnes på markedet.

– Å ha en gjennomtenkt kompetanseplan er nøkkelen til vekst. Å prøve å stjele kompetanse fra konkurrentene eller stole på tradisjonell utdanning kommer ikke til å løse problemene dine. Selskapene må se verdien av å lære seg noe nytt og utvikle seg videre - enten det er interne medarbeidere eller nye ansatte. Denne metoden har vist seg å fungere og gjør det mulig å utdanne kompetanse på bare noen få uker, samtidig som den er skalerbar, sier Hesam Kangarlou, Business Area Manager Technology, Academic Work Sverige.

Om Academic Work

Academic Work ble grunnlagt i 1998 i Sverige. I dag er vi en internasjonal organisasjon med virksomhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Sveits og Tyskland. Teknologi er et av våre spesialistområder, og vi er eksperter på å finne teknologitalenter innen en lang rekke områder og nivåer - med fokus på young professionals.

Siden starten har vi hjulpet mer enn 155 000 young professionals med å finne en jobb og starte sin karriere, samtidig som vi har oppfylt kundenes rekrutteringsbehov og hjulpet deres bedrift å vokse. For bedrifter tilbyr vi ett enkelt kontaktpunkt - eksperter med inngående kunnskap om bransjetrender, talentinnkjøp, bemanning og rekruttering.

Vi streber alltid etter å utvikle kunderelasjoner til forretningspartnere, noe som betyr at vi er personlige, transparente og kundesentrerte i alt vi gjør.