Et positivt arbeidsmiljø er avgjørende for å holde motivasjonen oppe og fortsatt ha det gøy på jobb. Men hvordan kan du sikre at alle på arbeidsplassen, inkludert deg selv, trives med å være til stede på kontoret? I denne artikkelen gir vi tips til hvordan du kan forbedre arbeidsmiljøet ditt!
To år etter pandemien er de fleste tilbake på kontoret. Mange har gått fra å utføre arbeidsoppgaver på et fredelig hjemmekontor, til å sitte i et åpent kontorlandskap omringet av kolleger i et noelunde mer livlig miljø. Hva forventes egentlig av deg som medarbeider i et slikt kontorlandskap? Og hva kan du selv gjøre for å bidra til et bedre arbeidsmiljø for alle? Vi har snakket med Matilda Lindqvist, Johanna Noreila og Sofia Norberg, tre eksperter innen HR og rekruttering i Academic Work, om hva du burde og ikke burde gjøre:
– Det er viktig å lytte til andres meninger og prøve å tilpasse seg så mye man kan eller er komfortabel med – glade kollegaer fører generelt til et bedre arbeidsmiljø, legger Matilda Lindqvist til.
– Du trenger ikke å være den høylytte ekstroverten; du kan finne din egen måte å fordele energi på. Men det er veldig viktig at man er tydelig på det fra starten av, både med nye og gamle kolleger, sier Sofia.
Hvis du føler deg tvunget til å være sosial, foreslår Matilda å benytte muligheten til å snakke med kollegene dine.
– Ikke vær redd for å fortelle dem om du er introvert, eller bare ikke har lyst til å snakke – både slik at du kan få den roen du har behov for, og slik at kollegene dine ikke tror at noe er galt eller at de har gjort noe feil.
– Man kan komme langt med et smil og en hilsen, sier Johanna Noreila, og legger til at det beste er å reflektere over hva man selv tar med inn i rommet.
– Det er viktig å uttrykke dine ideer og behov til noen som kan hjelpe deg. Hvis du har en god idé til hvordan arbeidsplassen kan bli bedre, så burde du ikke være redd for å dele ideen med noen som kan hjelpe deg! sier Johanna.
– Hvis noen ikke vil høre på musikken din, så kan du alltids koble til hodetelefoner, råder Sofia.
Sofia tror man lærer mer og skaper et større læringsmiljø dersom man har en åpen dialog på kontoret, og at det er åpent for å stille spørsmål. Matilda er enig og mener det er essensielt å kunne snakke om både private og jobbrelatert ting, men synes også det er viktig å vise respekt og lytte når noen sier de ikke har tid til å prate.
– Har du spørsmål eller ønsker å snakke med en kollega, burde du anslå hvor lang tid det vil ta – kanskje 20 minutter over en kaffe eller er det bare et raskt spørsmål? Dette gjør at vedkommende kan styre tiden sin bedre, sier Matilda. Johanna mener noen retningslinjer bør være på plass. Du bør ikke måtte forlate rommet for å unngå å bli avbrutt.
– Nå som alle har kommet tilbake på jobb etter en lang periode med hjemmekontor, skal de føle seg velkommen i stedet for å bli overveldet av støy og dialoger. Men det er også viktig å ha fellesskapet som man ikke kan få hjemme, så fokuser mer på de store fellesrommene og stedene der man kan samles med teamet, sier Johanna.