info
ADVARSEL! Feilaktige meldinger om ledige stillinger sirkulerer for tiden på sosiale medier, disse kommer ikke fra Academic Work. Vi ønsker å informere deg om at disse ikke er tilknyttet oss, og avsenderen bruker vår merkevare uten vår tillatelse. Vårt råd er å ikke svare eller gjøre noe (f.eks. klikke) på disse meldingene. Du kan trygt og sikkert søke etter ledige stillinger på nettsiden vår.
close
My profile
My profile
Academyexpand_more
Jobbsøkerexpand_more
Bedriftexpand_more
Finn medarbeiderexpand_more
Utvikle ferdigheterexpand_more
Bli en bedre arbeidsgiverexpand_more
Hvorfor samarbeide med ossexpand_more
Guider og artiklerexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Kontakt ossexpand_more
Våre kontorerexpand_more
Presseexpand_more
Annetexpand_more
student til arbeidstaker
I karrieren

Fra studier til arbeidslivet – slik mestrer du overgangen

For mange er det første steget fra studier til arbeidslivet etterlengtet, mens for andre vil overgangen oppleves som en stor omstilling. Nytt miljø, nye sosiale koder, og ikke minst nye måter å samhandle med kolleger på. Slik lykkes du med overgangen fra skolebenken til den nye tilværelsen som arbeidstaker.

Skap gode rutiner

For mange kan det mest utfordrende med overgangen til arbeidslivet være å gå fra en fleksibel studiehverdag til å være på kontoret fra kl.8-16 fem dager i uken. Legg gjerne inn små aktiviteter som gjør at arbeidsdagen ikke føles så repetitiv, for eksempel å gå en tur med en gang du våkner, tren etter lunsj, eller prioriter de viktigste arbeidsoppgavene så tidlig som mulig når produktiviteten er høyest.

Vær villig til å samarbeide

For noen kan samarbeidsevner være akkurat det som gjør at de ikke lykkes i sin første heltidsjobb. Som student fokuserer man først og fremst på seg selv og egne karakterer. Som ansatt må du skifte fokus til arbeidsplassen du jobber for. Å samarbeide er en kunst, så husk å være åpen og imøtekommende fra første dag.

Les også: 10 tips til første dag i ny jobb

Ta initiativ

Det finnes to typer mennesker; de som ønsker at ting skal skje og de som får ting til å skje. Noen er nok vant til å bli fortalt hva de skal gjøre, men på en arbeidsplass er det større krav til selvledelse og initiativ. Finn ut av hvordan du kan bruke din styrke til å være proaktiv for organisasjonen.

enter image description here

Følg kleskoden

På de fleste høyskoler og universiteter er det helt vanlig å gå i en uformell klesstil, men i arbeidslivet må du mest sannsynlig justere stilen noen hakk, avhengig av hvilken bransje du ender opp i. Sett deg inn i bedriften sin kleskode og hva som forventes av de ansatte på klesfronten.

Tenk langsiktig

Det er ikke gitt at den første jobben er den du kommer til å være i lengst. Men likevel er det viktig at du gir en ordentlig innsats og samarbeider godt med dine kolleger. Arbeidsgiver vil være en referanse og springbrett til neste jobb. Hvis du er en god ressurs for arbeidsplassen, vil arbeidsplassen være en god ressurs for deg.

Les også: Dette må du tenke på når du skal velge referanse

Ikke vær redd for å spørre

Som student er man som oftest vant til å bli gradert på alle innleveringer og eksamener. På en arbeidsplass må du yte ditt beste selv når ingen gir deg en karakter på arbeidet. Føler du at du ikke har fått god nok opplæring eller er du usikker på hvordan du kan prestere bedre? Ta ansvaret og spør din nærmeste leder og kolleger om tilbakemelding på hvordan du kan utnytte ditt fulle potensial på jobben.

Ikke vær redd for å feile

Til slutt, du kommer til å gjøre noen feil. Bruk de som en mulighet til å vokse og bli mer bevisst på dine styrker og svakheter, og vær villig til å lære og spørre om hjelp.