I karrieren

Stress og stressmestring – ekspertens beste tips

Stress er en del av hverdagen, men det betyr ikke at det må være noe negativt – å ha gode vaner og strategier for å håndtere stress kan gjøre livene våre mye enklere og sunnere.

Så naturlig som det er uunngåelig, er stress noe som har vært en del av mennesket i millioner av år. Selv om vi pleier å tenke på stress som noe negativt, er det faktisk en veldig normal reaksjon som har vært viktig for menneskets overlevelse.

Et positivt aspekt er at stressresponsen hjelper oss med å tilpasse oss nye situasjoner – de holder oss våkne, motiverer oss og hjelper oss med å unngå fare. Når vi befinner oss i nye situasjoner og møter nye mennesker – for eksempel noe som skjer når vi starter en ny jobb – gjør stress at vi er mer fokuserte og tilstede i situasjonen.

Stress kan imidlertid bli et problem når det fortsetter uten en forløsning eller avslapning, så vi ba Giorgio Grossi, en atferdsforsker, psykoterapeut og medisinsk psykolog ved Stressmottagning-klinikken i Stockholm, om hans beste tips når det gjelder å håndtere hverdagsstresset.

1. Søvn – ta jobben ut av soverommet

«Noen mennesker synes det er vanskelig å gi slipp på ting som har skjedd i løpet av dagen, noe som hindrer dem i å få sove når de legger seg om kvelden,» sier Giorgio og beskriver en situasjon som vi alle er kjent med. «Det er derfor viktig å ha gode vaner. Sørg for at du har et tydelig skille mellom jobb og fritid. Når du er ferdig med arbeidsdagen, ikke gå tilbake til den med mindre du absolutt må. Er det utenfor kontortid trenger du ikke å lese e-poster eller meldinger som kommer inn, sier han.

Ved å flytte fokus fra jobb til privatlivet og de tingene vi liker å gjøre på fritiden, kan vi holde arbeidsdagens stress utenfor soverommet. «Det er viktig å ha strukturer og regler som dette i hverdagen vår, selv om vi noen ganger må tilpasse dem slik at de passer situasjonen,» legger Giorgio til.

2. Ta tilbake måltidet

For Giorgio er det viktig å ta seg tid til å spise godt og nyte maten i stedet for å spise ved skrivebordet eller på farten. Han har et eget uttrykk for det – «ta tilbake måltidet!»

«Ved lunsjtid legger du fra deg mobilen og fokuserer på det du gjør, som er å spise. Ikke snakk om jobb, men vær til stede i situasjonen og i øyeblikket. Ha fokus på maten din – hva spiser jeg? Koser jeg meg med det? Smaker det godt?» spør han. Det samme gjelder alle måltidene du har i løpet av dagen. Å ta seg tid til å spise og ha fullt fokus på det vi holder på med, gir oss en naturlig pause og fyller opp våre fysiske og mentale energireserver.

3. Fysisk aktivitet

Sport og trening er gode måter å ta oss bort fra jobben og gi oss noe annet å fokusere på. Det er veldig vanskelig å tenke på problemer på jobben når tennisballer flyr over nettet mot oss, eller hvis vi er midt i en fotball- eller basketballkamp! Det trenger ikke å være en konkurranse eller lagidrett heller – å løpe i en park eller svømme i ditt lokale basseng er også gode måter å få fysisk aktivitet.

På sin måte er trening faktisk en form for stress, men en positiv type stress. Vi setter kropp og sinn under press når vi prøver å oppnå noe fysisk og mentalt, og jo mer vi gjør det, jo bedre blir vi på det. Og, som alle som noen gang har løpt et distanserenn eller vunnet en konkurranse vil fortelle deg, de frigitte endorfinene er den perfekte motgiften til hverdagsstresset!

4. Et godt arbeidsmiljø

På et eller annet tidspunkt vil vi alle bli påvirket av stress på jobb. Det kan være et prosjekt som ikke går etter planen, en kort frist eller en konflikt med noen som vi ikke ser ut til å løse. Uansett er Giorgios råd at vi ikke skal prøve å møte disse tingene alene.

«Når vi føler at ting blir for mye, bør vi alltid kunne gå til nærmeste leder og fortelle om det uten frykt for ettervirkninger. Det er et faktum at arbeidsgiver er juridisk forpliktet til å ivareta vår fysiske og mentale helse, så vel som vårt psykososiale arbeidsmiljø, sier han. «Du bør alltid være i en posisjon hvor du kan fokusere på en ting om gangen, ta pauser i løpet av dagen og holde arbeidslivet og privatlivet atskilt.»

Som konsulent i Academic Work kan du alltid kontakte din Consultant Manager om du har noen problemer du føler påvirker din fysiske eller mentale helse eller din evne til å gjøre jobben din.

5. Ta en pause fra teknologi

Innimellom har språk en vane å komme med et perfekt uttrykk for å beskrive noe vi alle gjør, og slik er tilfellet med det nye engelske ordet for å lese negative nyheter på sosiale medier – «doomscrolling». Doomscrolling er når vi scroller gjennom uendelige dårlige nyheter på Twitter, Facebook eller Instagram, hver og en verre enn den forrige. Det er selvfølgelig viktig å holde seg oppdatert på det som skjer i verden, men doomscrolling kan føre til en følelse av hjelpeløshet som er vanskelig å unngå. For Giorgio er løsningen enkel – alt med måte.

«Hvis vi føler at sosiale medier er noe vi virkelig liker og som tilfører livene våre noe positivt, så er det flott, men behandle det som et luksusgode. Bestem deg for når du skal scrolle og hvor lenge, og gjør det. Når tiden er ute, legg fra deg telefonen og gå og gjør noe annet i stedet,» sier han.

«Scrolling er ikke en måte for sinnet vårt å hvile, så vær oppmerksom på nervøse tendenser, der vi tar opp telefonen vår bare for å se hva klokken er for så å bli fanget i oppdateringer, nyheter og meldinger. Noen ganger er det å bla gjennom feeds noe vi gjør som en flukt – i så fall er det ikke noe vi trenger å slutte helt med, men vi må bare være mer bevisste på det og mer disiplinert.»

Vår evne til å håndtere stress bunner ofte i vår evne til å hvile og komme oss, sier Girogio. «En god måte å se på det er å bytte mellom det mentale og det fysiske. Hvis vi har jobber som krever et høyt mentalt fokus, så bør vi prøve å bryte opp med fysisk aktivitet som å gå en tur, og omvendt,» sier han. «Bygg disse pausene inn i arbeidsdagen din – hvile og restitusjon er viktig, både mentalt og følelsesmessig,» sier han.

Del artikkelen