Re:work

Reskill & upskill dine medarbeidere – Det starter med kompetansekartlegging

Raske endringer er noe som de fleste av oss tenker på som noe positivt. Vi ser det som en mulighet for vekst og nye forretningsmuligheter – en assosiasjon dypt forankret i dagens forretningskultur. Men raske endringer er akkurat det; raske. Og, ‘rask’ betyr langt raskere i dag enn for fem, ti eller tjue år siden. Endringer blir mindre rett-frem og mer utfordrende å forutse.

Kompetanseutvikling og intern mobilitet blir viktigere

For ikke så alt for lenge siden kunne selskaper forutse behovet for bestemte ferdigheter og rekruttere deretter. Syklusen for kompetanseendring var lengre og selskapene som hadde behov for å erstatte en ferdighet med en annen hadde tid til å gjøre det. Det er ikke tilfellet lengre. Forskning- og rådgivningsgiganten Gartner spår at den globale kompetansebristen vil øke i de kommende årene. Intern mobilitet og internrekruttering kan være avgjørende alternativer til permitteringer og oppsigelser.

Moderne selskaper som ønsker å forbli suksessfulle, må skifte fokus, og i stedet for å rekruttere kun på bakgrunn av kompetanse må de sørge for at de ansetter fleksible talenter som også kan omskoleres og plasseres i andre roller.

Det hele starter med kompetansekartlegging

Så, hvordan tar du det første steget mot å øke organisasjonens interne mobilitet og kompetansenivå? Det hele starter med kompetansekartlegging. Å vite hvilke kompetanser du behøver fremover kombinert med å vite hvilke ferdigheter du allerede har internt, vil hjelpe deg med å identifisere når og om du trenger å starte en ekstern rekrutteringsprosess og når du heller bør satse på å omskolere eller videreutdanne eksisterende medarbeidere.

Takket være en grundig kartlegging av kompetansen i selskapet vil du får en god oversikt over hvilke kompetanseområder dine ansatte trenger utvikling innen og hvordan utvikle dem. Kompetansekartlegging er nøkkelen til å dra full nytte av reskilling og upskilling. Det vil føre til at du blir, eller forblir, et selskap som ikke er redd for raske endringer, men som heller omfavner det.

Kompetansekartleggingen bør besvare følgende spørsmål:

Les mer om læringsmål og læringsutbytte

Les mer

Hva er re- og upskilling?

Re- og upskilling er opplæringsinitativer for eksisterende medarbeidere som ønsker å lære nye ferdigheter. Det er både videreutdanning for de som ønsker mer kunnskap i det fagområdet de allerede jobber innen, og omskolering for de som skal tre inn i et helt nytt fagfelt.

Eksempel: La oss si du har en gruppe ansatte som alle har de riktige personlighetstrekkene; de er organiserte, gode ambassadører og dedikerte, men deres kompetanseområde blir mindre relevant for din virksomhet. Muligheten for å trene disse medarbeiderne slik at de kan tre inn i en ny rolle, og at de positive egenskapene deres fortsetter å være en ressurs for deg, er blitt den nye normalen.

Fordelene med reskill & upskill

Fordene med re- og upskill av eksisterende medarbeidere er mange. Det er et kostnadseffektivt alternativ til å rekruttere nye medarbeidere, samtidig som at det bidrar til en sterkere internkultur og økt medarbeiderengasjement.

  • Reduserte rekrutteringskostnader gjennom internrekruttering
  • Fremmer entreprenørskap gjennom utvidede synspunkter og økt kompetanse
  • Skaper engasjerte ansatte

Skreddersydde løsninger for re- og upskill av dine medarbeidere

I 2015 startet vi skolen AW Academy med en ambisjon om å tette de økende kompetansegapet innen IT og teknologi. I starten fokuserte vi på accelerated learning og utdanning av nye arbeidstagere på bare 12 uker. Nå hjelper vi også arbeidsgivere med å øke kunnskapsnivået til sine medarbeidere gjennom re- og upskilling.

Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg med re- eller upskilling av dine medarbeidere via lenken nedenfor, eller fyll ut skjemaet, så vil du høre fra oss innen kort tid.

Les mer om våre skreddersydde utdanningsløsninger
Del artikkelen