My profile
My profile
Academyexpand_more
Jobbsøkerexpand_more
Bedriftexpand_more
Finn medarbeiderexpand_more
Utvikle ferdigheterexpand_more
Bli en bedre arbeidsgiverexpand_more
Hvorfor samarbeide med ossexpand_more
Guider og artiklerexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Kontakt ossexpand_more
Våre kontorerexpand_more
Presseexpand_more
Annetexpand_more
Hero image

Et multitalent med bildilla

Hun har tre universitetsgrader og behersker fire og et halvt språk flytende. Maryna hadde derfor mange valgmuligheter da hun skulle ut i arbeidslivet. Hun endte opp med å takke ja til en jobb innen bilbransjen, og det var her hennes yrkeskarriere virkelig tok form. Gjennom Academic Work jobber Maryna som innkjøpskonsulent for en stor bayersk bilprodusent i München. Hun begynte å jobbe i selskapet allerede før hun gjennomførte eksamen, og etter å ha prøvd seg i noen andre stillinger innen bransjen, er hun glad for at hun har havnet i en posisjon der hun får brukt alle sine evner og ferdigheter.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

– Jeg har absolutt noen faste rutiner, men dagene er likevel forskjellige. Jeg jobber i et internasjonalt, tverrfaglig team som involverer ulike typer aktiviteter, inkludert prosjektledelse og forhandlinger. Dette har en direkte innvirkning på selskapets bunnlinje, så det følger et ganske stort ansvarsområde med i denne stillingen.

Hvordan kom du inn på denne karriereveien?

– Jeg har faktisk tre universitetsgrader: en bachelor i lingvistikk, en spesialisering i ingeniørfag og en Master of Business Administration. Så jeg kan håndtere både bokstaver og tall, noe som er en stor fordel i min stilling. Jeg prøvde meg på mye forskjellig da jeg var yngre, og jeg hadde en rekke jobber i løpet av studieårene. Språkstudiene gjorde det mulig for meg å snakke fire språk, noe som er til god hjelp når jeg forhandler med internasjonale selskaper. Ingeniørgraden har også hjulpet meg mye, ettersom jobben krever et visst nivå av teknisk ekspertise for å forstå produktet og hvordan det fungerer. Og masteren bidrar med litt «tallmagi», for å si det sånn. I Tyskland er det vanlig å jobbe i et selskap mens du studerer – du jobber deltid mens du studerer og heltid når du har ferie. Jeg begynte derfor i en deltidsstilling i denne karrieren mens jeg fortsatt studerte en bachelor. Det fungerte omtrent som en praksisplass. Jeg ønsket meg inn i bilbransjen så tidlig som mulig, siden jeg visste at det var der jeg ønsket å jobbe.

Hva liker du best ved jobben din? Hva synes du er mest spennende?

– Det jeg liker best er å jobbe i selve bilbransjen. Det er mange kvinner som ikke skjønner hvor spennende det er å jobbe i akkurat denne bransjen. Du møter helt ekstraordinære mennesker og lærer utrolig mye av dem. Bare det å møte dem gir deg en flott mulighet til å vokse både profesjonelt og personlig. Det er veldig fascinerende, men også kompleks, internasjonalt og innovativt. Innen innkjøp er ansvaret enormt. Du må forstå globale beslutningsprosesser, og jeg kan ikke snakke for alle, men akkurat det liker jeg veldig godt. Det er ikke bare en teknisk prosess, det er en hel pakke.

Hvilke harde ferdigheter er nødvendige i jobben?

– Til alle som studerer vil jeg understreke viktigheten av å kunne beherske de grunnleggende Microsoft Office-verktøy, som Excel og PowerPoint. Dette forventes av deg som young professional. Analytiske ferdigheter er viktig, for å kunne forstå den strategiske delen av jobben. Evnen til å forhandle burde du også ha, fordi hver dag består av flere forhandlinger. Bare det å snakke med leverandøren din er en forhandling. Viktig er også evnen til å ta beslutninger og ikke være redd for å ta en risiko, siden alle beslutninger innebærer en eller annen form for risiko. Du trenger også prosjektledelse – det er mange kursleverandører både på skolen og andre steder, som kan hjelpe deg med dette – og en god forståelse for teknologien du skal jobbe med.

Hvilke myke ferdigheter tror du er nødvendige for å lykkes i jobben din?

– Det er viktig å ha et godt, profesjonelt nettverk, og for å opparbeide deg et nettverk må du kunne kommunisere. Derfor ville jeg satt kommunikasjon øverst på listen. Du må også kunne overtale og påvirke mennesker for å kunne styre forhandlingsprosessen i riktig retning. I tillegg kommer forholdet til leverandørene, som krever evner til kommunikasjon og påvirkning. Og interne forhold til alle interessenter som, for å si det enkelt, betyr å gjøre alle glade og fornøyde. Men viktigst av alt er å gjøre sjefen din fornøyd. Alt handler egentlig om kommunikasjon og personalledelse.

Til slutt, hvilke råd har du til dem som er i starten av sin yrkeskarriere?

– Jeg har alltid prøvd å være ærlig med meg selv og finne ut hva som gjør meg glad. Hvordan kan jeg kombinere min personlighet og jobben min? Jobben er en stor del av livet ditt, noe du bruker mye av tiden din på. Så prøv å forstå hvem du er og hva som gjør deg glad. Prøv deretter å kombinere dette med dine personlige ferdigheter for å finne et yrke som passer til deg. Og hvis du har muligheten, anbefaler jeg at du skaffer deg så mye internasjonal erfaring som mulig. Dette vil utvide nettverket ditt, noe som vil være til stor hjelp senere. Til slutt anbefaler jeg at du tar direkte kontakt med dem du kunne tenke deg å jobbe for. På et tidspunkt innså jeg at jeg bare er én av en million. Det er mange med samme utdannelse og samme mål som meg, så hvordan kan jeg skille meg ut? Jeg ringte til og med folk jeg ikke kjente bare for å sjekke ut muligheter og presentere meg selv. Prøv å ikke la deg styre av frykten. Alt er mulig!