Jobbsøker

Hvordan følge opp en jobbsøknad

Det kan være utfordrende å vite hva du skal gjøre når du har sendt inn en jobbsøknad. Vi gir deg råd til hva du skal gjøre dersom du ønsker å ta kontakt med arbeidsgiveren.

Er det en fordel å ringe?

I de aller fleste tilfeller kan det være en fordel å ringe for å følge opp jobbsøknaden, forutsatt at du har noe interessant å legge til, eller noe relevant å spørre om. Ofte får jobbsøkerkandidatene en mailbekreftelse på at bedriften har mottatt søknaden, og kanskje til og med litt kort informasjon om hvordan prosessen vil foregå.

Hva kan du spørre om?

Fokuser i første omgang på spørsmål om stillingen, arbeidsgiveren eller organisasjonskulturen – ting som du ikke kan lese deg til i annonsen eller på bedriftens hjemmeside, og som du gjerne vil vite mer om. Når du får anledningen, kan du du på en kort og konsis måte selge deg inn og fortelle hvorfor du mener du er rett person til jobben.

Les også: Dette burde du tenke på når du skal velge referanser

Dette burde du unngå

Dersom du ringer arbeidsgiveren og ber dem fortelle hva stillingen går ut på, gjør du en vanlig feil. Det er en risiko for at dette kan gi inntrykk av at du ikke har lest annonsen før du har søkt på jobben. Selvfølgelig finnes det annonser med stor variasjon av både detaljer og beskrivelser, så spør om dette dersom du føler annonsen ikke har gitt et klart nok bilde av hva stillingen egentlig går ut på. Men, aller helst burde du bruke anledningen til å få svar på andre typer spørsmål som kan vise at du har interesse for stillingen.

Hvordan få tak i arbeidsgiveren

Det er ikke alltid like enkelt å få tak i arbeidsgiveren eller kontaktpersonen for annonsen. Mange sitter i intervjuer mer eller mindre hele dagen, eller har andre ansvarsområder å prioritere, så i noen tilfeller kan en e-post være en like god måte å ta kontakt på den første gangen etter jobbsøknaden er sendt. Dersom du likevel ringer, prøv å få en positiv og god start på samtalen i løpet av kort tid – som for eksempel «Hei, jeg heter ditt navn og har søkt stillingen som stillingsnavn. Jeg har noen spørsmål om jobben. Har du tid til å prate med meg i et par minutter, eller ringer jeg på et ubeleilig tidspunkt?». På denne måten gir du arbeidsgiveren en sjanse til å prioritere din samtale. Og om det skulle vise seg at du ringer på et ubeleilig tidspunkt, så kan dere bli enige om en tid hvor du er sikker på at du har arbeidsgiverens fulle oppmerksomhet

Registrer din CV hos oss

I Academic Work kan du registrere din CV og opprette jobbvarsel. På den måten får du oversikten når det dukker opp nye stillinger som matcher dine preferanser. Du kan lese mer om hvordan det er å jobbe gjennom Academic Work her. Ønsker du å se hvilke ledige stillinger vi har for øyeblikket, kan du se dem i vår jobbportal.

Del artikkelen