Jobbsøker

Hvordan skrive en søknadstekst

Du har funnet drømmejobben og har den perfekte CV-en klar, men søknaden hvor viktig er den? Det tar ca. 30 sekunder før en rekrutterer har gjort seg opp en mening om søknaden din. Med andre ord må du fange oppmerksomheten deres raskt, vi gir deg våre beste råd til hvordan du bør skrive en søknad.

Søknadsteksten skal overbevise

Å skrive en søknad kan ofte føles overveldende, men er noe av det viktigste. Målet for en søknad er å få deg på intervju, og for å klare det må du overbevise fra start. Innledningen skal gi et raskt og tydelig bilde av hvorfor du søker jobben. Skriv hva det er som motiverer deg til å søke stillingen. Det viktigste er å få frem hvorfor bedriften skal velge akkurat deg. Hva kan du bidra med? Hvorfor passer denne bransjen for deg? Skriv gjerne hva det er med akkurat denne bedriften og denne stillingen som interesserer deg.

Det er veldig vanlig at arbeidsgivere leser CV-en før de leser søknaden. Derfor er det ikke nødvendig å begynne søknaden, uavhengig om det er en vanlig eller en åpen søknad, med å forklare hva du heter eller annen informasjon om deg selv. Forklar hvorfor akkurat du er interessert i akkurat denne stillingen og hva du kan tilby bedriften.

Les også: Dette burde du se etter i en stillingsannonse

Unngå de vanligste feilene

En vanlig feil, som mange gjør, når det kommer til å skrive søknad, er å benytte et standardisert brev hvor du bare bytter navnet på bedriften og stillingstittelen og så bruker samme hovedtekst. Søknaden kan være velskreven, men det er ikke vanskelig for arbeidsgiveren å gjennomskue en standardisert søknad. Det er ikke noe i veien for at du kan benytte deler av søknaden som du er fornøyd med.

Tilpass din søknad til de kravene som er nevnt i stillingsannonsen. Har du søkt på lignende stillinger før, kan du eksempelvis ta med akkurat den delen om dine egenskaper. En annen vanlig feil mange gjør, er å begynne med å skrive at bransjen er svært interessant uten å begrunne det. Innledningen kan da oppleves som tomme ord.

Les også: Hvordan skrive en god CV

Tips til å skrive en søknad:

  • Tilpass innledningen til hver jobb du søker på – det merkes om den er standardisert
  • Fokuser på din interesse for stillingen og organisasjonen
  • Få også godt frem dine personlige egenskaper, hva du kan bidra med i firmaet og i arbeidet du søker på
  • "Show, don't tell", vis med eksempler hva du har av erfaring.
  • Fremtidsrett kompetansen din, ikke bare vis hva du har gjort, men hvordan kan du bruke kompetansen du har i stillingen du søker deg til.

Skal du skrive en åpen søknad? Følg disse tipsene da også!

Vær konkret

En god søknad er konkret og rett på sak. For å skrive en konkret innledning kan du benytte deg av ordene for, på grunn av og ettersom. Et eksempel på hvordan du kan skrive er:

”Jeg synes denne bedriften er spennende på grunn av utviklingen jeg har sett dere har gjort etter dere lanserte produkt X.”

Det viser engasjement og en større forståelse enn kun å skrive at du synes bedriften er spennende.

Skal du skrive åpen søknad?

Selv om du kanskje skriver CV og søknad til en spesifikk stilling, kan det være du finner en arbeidsgiver du har veldig lyst til å jobbe for, men som ikke har noen ledige stillinger der og da. Da kan det være greit å sende inn en åpen søknad for å vise arbeidsgiver at du er interessert i å jobbe hos dem dersom det skulle dukke opp noe.

Dette må du tenke på i en åpen søknad

Opprett jobbvarsel og registrer din CV!

Visste du at du hos oss kan opprette jobbvarsel for å kunne få med deg alle relevante stillinger for deg. Det gjør det enkelt å få med seg når det kommer nye stillinger du ikke kan gå glipp av. Har du samtidig registrert din CV hos oss blir det enkelt for våre rekrutterere å finne deg når det kommer relevante stillinger rettet til din profil. Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon om hvordan det er å jobbe gjennom oss? Ikke nøl med å ta kontakt!

Del artikkelen