DNV

YPAI 2020 Case Study

Agilitet er nøkkelen til å appelere til young professionals under en pandemi, sier DNV.

Da Covid-19-pandemien inntraff, stilte DNV seg et veldig viktig spørsmål – til tross for deres størrelse og lange historie, kunne de være agile nok til å endre seg raskt og samtidig forbli attraktive for young professionals?

Nøkkelfaktorer:

DNV ble grunnlagt for over 150 år siden og ble i 2013 modernisert da DNV (Det Norske Veritas) og GL (Germanischer Lloyd) fra Tyskland fusjonerte for å danne verdensledenderen innen risikostyring og kvalitetssikring. DNVs forretningsdrift dekker et bredt spekter av sektorer, fra olje og gass og maritim industri til elektriske nett og fornybar energi. Formålet deres i dag er det samme som det var i 1864 – å ivareta liv, eiendom og miljø.

Selv om dette formålet har forblitt det samme, har verden endret seg mye gjennom årene, og DNV forstår viktigheten av å bygge et merke som er bærekraftig over tid når det kommer til å attrahere young professionals som er en ettertraktet målgruppe.

Dette har aldri vært viktigere enn de første dagene av Covid-19-pandemien, da selskaper ble tvunget til å tilpasse seg raskt – og det inkluderte hvordan de jobbet med å attrahere nye talenter. Bedrifter med en historie og tradisjon så lang som DNV kan ofte finne endringer vanskelige og trege, men som en potensiell arbeidsgiver reagerte de raskt for å holde seg foran kurven. Denne praktiske tilnærmingen til kontinuerlig forbedring betalte seg godt.

Digitale møter eller menneskelig kontakt?

Undersøkelsen Young Professional Attraction Index (YPAI) for 2020 avdekket at å bygge en solid merkevare som arbeidsgiver holder selskaper relevante når morgendagens arbeidstakere ser på potensielle selskaper som de kan starte karrieren sin i.

– Det er ingen snarveier til å bygge et sterkt employer brand mot young professionals. Vi har bygget det sten for sten, og et bra sted å starte er å tilby interessante jobbmuligheter og ansette flinke folk over tid, sier Håkon Svebak, manager for sponsorships and employer branding, DNV.

Ønsker du å lære mer om young professionals i Europa? Finn ut hva som er viktig for over 16.000 young professionals, last ned hele YPAI 2020 International-rapporten her.

Last ned YPAI International 2020

Nesten 80 prosent av de norske respondentene i YPAI 2020 sa at det å ha gode kolleger og et godt arbeidsmiljø var viktig for dem når det gjaldt valg av arbeidsgiver, og det var en av de store utfordringene alle selskap hadde i 2020.

– Da pandemien traff Norge i mars, var vi godt posisjonert for å kunne nå målgruppene våre digitalt, og det har vist seg å være veldig verdifullt i et år som har vært veldig annerledes enn det mange av oss hadde sett for oss, sier Kristina Dahlberg, som også jobber med merkevarebygging hos DNV.

– Dette har vært en spennende og lærerik utfordring der vi har sett fordelen med kreativ bruk av video, konkurranser og åpen kommunikasjon i sosiale medier. Det er fullt mulig å engasjere seg med målgruppen digitalt, selv om det er forskjellig fra å gjøre det fysisk, legger hun til.

Digitalisering kan ha gjort det lettere å holde kontakten med potensielle og nye medarbeidere, men igjen er det ingen snarveier når det gjelder å onboarde nye medarbeidere og sørge for at de fornøyde og produktive mens de jobbet hjemmefra.

– Som et eksempel startet 17 nyutdannede hos oss i august 2020, og de fikk naturligvis en noe annen onbarding, forklarer Håkon.

– Heldigvis har vi mange veldig gode ledere som har sørget for at de små tingene har fungert – uformelle møter i løpet av arbeidsdagen, morgenkaffe og en lav terskel når det kommer til å ringe hverandre. Vi klarer kanskje ikke å møtes fysisk, så vi må gjøre så godt vi kan for å gjenskape det store sosiale arbeidsmiljøet som DNV er kjent for, legger han til.

Miljø og bærekraft er viktig for young professionals

En annen tydelig trend blant young professionals er deres sterke ønske om å jobbe for en arbeidsgiver som utgjør en forskjell i områder som klima og bærekraft.

Alt dette møysommelige arbeidet tilfører verdi til DNVs employer brand og gir dem muligheten til å handle raskt og fleksibelt når de trenger å skaffe nye talenter.

– Vi supplerer vårt omdømme med kampanjer i relevante medier og sosiale medier, og vi prøver å forklare hvorfor det er fornuftig å jobbe med oss. Vi prøver å formidle hva vi gjør og hvilke kompetanser vi trenger, sier Kristina.

Over 150 års erfaring har lært dem mye om hva slags type mennesker de leter etter.

– Et viktig poeng er at vi lar målgruppen komme til konklusjonen selv og at vi er en arbeidsgiver de ønsker å ha på radaren, sier Kristina.

Refleksjoner fra Academic Work

En utfordring mange arbeidsgivere har møtt for første gang det siste året, er å onboarde nye ansatte uten å møte dem fysisk. Det er mye å hente på å etablere en omfattende digital onboardingprosess, bedriftskultur og arbeidsmiljø.

Det handler ikke bare om å komme gjennom en pandemi – det handler om å få mest mulig ut av de nye erfaringene vi har fått det siste året og bruke dem til å utvikle organisasjonene våre og forbedre vårt arbeidsgivertilbud på lang sikt.

De som klarer å utvikle sitt digitale tilbud og ledelse på distanse skaper forutsetninger for å rekruttere kompetanse fra hele verden, uten å være avhengig av at en person flytter til et bestemt sted. Dette reduserer igjen behovet for lange og ofte unødvendige reiser for ansatte. Young professionals ser på dette som en positiv utvikling og i YPAI 2020 fortalte de oss at de verdsetter fleksibilitet og engasjement i klimaspørsmålet mer enn noen gang før.

DNV – Fakta

  • DNV ble etablert i Norge i 1864 og GL i Tyskland i 1867 – de fusjonerte i 2013. Med virkning fra 1. mars 2021 skiftet selskapet navn fra DNV GL til DNV.
  • Over 12.000 ansatte med 116 forskjellige nasjonaliteter jobber i 100 land over hele verden.
  • 87 prosent av de ansatte har doktorgrad, mastergrad eller bachelorgrad.
  • DNV eies 100 prosent av Stiftelsen Det Norske Veritas og DNV investerer 5 prosent av den årlige omsetningen i forskning og innovasjon hvert år.
  • Registrerte inntekter på 21.551 millioner norske kroner i 2019.

Last ned rapportene fra YPAI 2020

Resultatene fra YPAI 2020 er oppdelt i tre rapporter med ulike fokusområder i tillegg til en internasjonal rapport. Last ned alle, eller kun den som er mest interessant for deg, og la resultatene guide deg og din organisasjon til å bli en enda mer attraktiv arbeidsgiver.

1. De mest attraktive arbeidsgiverne: De 50 mest attraktive arbeidsgiverne i følge young professionals i Norge
2. Viktigst ved valg av arbeidsgiver: De viktigste egenskapene young professionals ser etter når de velger arbeidsgiver
3. Hvordan bli en attraktiv arbeidsgiver: Analyse av resultatene og en oppsummering av hvordan du kan bli en mer attraktiv arbeidsgiver for young professionals
4. YPAI International: Sammenligner resultatene fra 6 ulike land og ser på noen spennende likheter og overraskende ulikheter.

Mer om YPAI

Undersøkelsen Young Professional Attraction Index (YPAI) har blitt et nødvendig supplement til selskaper og organisasjoner som ønsker å lære mer om morgendagens arbeidstakere - young professionals, studenter og nyutdannede i starten av sin karriere. YPAI gjennomføres en gang i året i samarbeid med Kantar TNS og har som mål å gi forståelse for hvordan attrahere, rekruttere og utvikle morgendagens arbeidstakere.

Les mer om undersøkelsen her

Om du har spørsmål om undersøkelsen, rapportene eller presentasjonen - ta kontakt med oss på ypai@academicwork.no

Del artikkelen