My profile
My profile
Academyexpand_more
Jobbsøkerexpand_more
Bedriftexpand_more
Finn medarbeiderexpand_more
Utvikle ferdigheterexpand_more
Bli en bedre arbeidsgiverexpand_more
Hvorfor samarbeide med ossexpand_more
Guider og artiklerexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Kontakt ossexpand_more
Våre kontorerexpand_more
Presseexpand_more
Annetexpand_more
salesforce aw academy

Academic Work og Salesforce utvikler kompetanse for fremtiden

Salesforce er en av plattformene for datadrevne kunderelasjoner som vokser raskest i verden, og etterspørselen etter Salesforce-ekspertise i både Norden og Europa er enorm. For å møte kompetansebehovet har vi samarbeid med Salesforce siden 2017 for å rekruttere og lære opp personer med helt forskjellige bakgrunner. Disse skal oppnå en ny karriere med digital ekspertise innenfor økosystemet. I denne casestudien kan du lese mer om dette samarbeidet.

Kontakt oss

Stort behov for Salesforce-kompetanse

Bare i Sverige forventes skyøkonomien å skape 43 000 nye arbeidsplasser innen 2026, viser en ny studie fra IDC. Med millioner av brukere over hele verden har Salesforce raskt vokst til den ledende CRM-plattformen som knytter bedrifter og deres kunder sammen i den digitale tidsalderen. Hjemmekontor, digitalt engasjement hos kunder og bærekraft blir mer og mer vanlig, og skyrelatert teknologi er et viktig tannhjul i den pågående digitale transformasjonen.

– I løpet av de neste fire årene er vi i Salesforce på en reise som vil doble størrelsen på selskapet vårt. Samtidig spår IDC at vi og økosystemet i Salesforce vil skape 4,2 millioner nye arbeidsplasser over hele verden. Når det er sagt, setter vi pris på samarbeidet med Academic Work. Deres rekrutterings- og intensive opplæringsløsninger tilfører nye ansatte til økosystemet, og skaper de ferdighetene våre kunder trenger for å fortsette sin digitaliseringsreise, sier Måns Jonsson som er Regional Vice President for Alliance and Channels i Salesforce i Nord-Europa.

Et samarbeid som sikrer fremtidig kompetanse

Etterspørselen etter Salesforce-administratorer, utviklere, arkitekter og konsulenter er høy, og fortsetter å øke, men kompetansen er vanskelig å finne. Christian Conradsen, landsleder for Alliance og Channels i Salesforce Sweden, forteller at i løpet av de siste to årene har deres økosystem av partnere og kunder mer enn doblet seg, samtidig som etterspørselen i det svenske markedet har økt. Han legger vekt på at AW Academy og Salesforce sitt samarbeid bidrar til å sikre avgjørende kompetanse i fremtiden.

Om Salesforce

Salesforce er anerkjent som et av verdens mest innovative selskaper og har blitt hyllet over hele verden for sine skybaserte CRM-plattformløsninger. Salesforce ble grunnlagt i 1999 og har hovedkontor i San Francisco, men har i dag kontorer over hele verden hvor mer enn 150 000 selskaper bruker plattformen deres. Ikke bare har de blitt hyllet som et av verdens mest innovative selskaper av Forbes, de havnet også på andreplass på Fortunes liste over topp 100 selskaper å jobbe hos.

Ikke tilstrekkelig nok med tradisjonelle metoder

Digitaliseringstakten øker og driver behovet for digital kompetanse. Tradisjonelle opplærings- og rekrutteringskanaler er ikke tilstrekkelig for å møte behovet for Salesforce-ekspertise i det tempoet som er nødvendig.

– Det er veldig spennende å følge utviklingen innen skytjenester og alle de viktige jobbene som Salesforce skaper. At vi kan bidra med en løsning og kan tilby motiverte mennesker en raks vei til digitale ferdigheter, og at vi kan fylle kompetansegapet i økosystemet, føles fantastisk, sier Fredrik Bardon, administrerende direktør ved Academy.

Slik samarbeider vi for å tette kompetansegapet

Siden 2017 har Academic Work Academy og Salesforce samarbeidet tett for å tilby motiverte personer et karriereskifte gjennom forskjellige programmer. Over 100 deltakere fra fem land har blitt rekruttert, og gjennom 12 uker har de tilegnet kunnskap og kompetanse gjennom reskilling-programmer. Etter utdanningen er kandidatene sikret oppdrag hos en av Academic Works kunder.

– Akind's konsept er en fremgangsrik og kjapp vei til digital kompetanse, og en fantastisk måte å utruste mennesker for fremtidens arbeidsliv og nye karriereveier, sier Måns Jonsson.

Gjennom Accelerated Learning får deltakerne en bratt læringskurve ved å gjennomføre praktiske øvelser og gruppearbeid, og de får kontinuerlig tilbakemeldinger på sitt arbeid. Vårt siste internasjonale Salesforce-program inkluderte deltakere fra fem land i Norden og Tyskland, som høsten 2021 sto klare for oppdrag i sitt respektive land. Programmet ble gjennomført digitalt.

Våre programmer forbereder kanididatene på arbeidslivet med en praktisk tilnærming til læring. Etter 12 uker er kandidatene klare for å gå ut i rollen, og jobbe med Salesforceplattformen hos kunde. Som suppliment til teknisk kunnskap og kontinuerlige sertifiseringer, vil kandidatene også utvikle andre relevante soft skills når det kommer til kommunikasjons- og presentasjonsferdigheter. De to siste ukene av utdanningen vil deltakerne av programmet jobbe med avsluttende eksamensprosjekt i grupper hvor kandidatene får blomstre, og virkelig vise hva de har lært gjennom løpet.

Tascha byttet karriere

Tascha fra Danmark er en av deltakerne i programmet. Hun har tidligere jobbet på København Lufthavn og drømte lenge om et karriereskifte. Med Salesforce-programmet ble drømmen til virkelighet.


Les mer om Taschas karriereskifte

Starten på en spennende karriere

«Det har vært en fantastisk tid med mange ulike følelser. Samtidig som det føltes som det akkurat hadde starte, føles det også som en lang prosess der kandidatene har lært og utviklet seg så enormt på bare 12 uker. Dette er på ingen måte slutten, men tvert i mot bare starten på en veldig spennende karriere for læringen fortsetter hver eneste dag.» – Jesper Klang, hovedlærer for det første internasjonale Salesforce-programmet, om eksamensdagen.

Verdiskapende og bidrar med innovasjon

Mange kunder har hentet inn konsulenter fra Salesforce-programmet gjennom året. En av dem er Accenture i Norge.

– Samarbeidet er en fin måte å rekruttere kompetente Salesforce-konsulenter på, som er verdiskapende og bidrar med innovasjon til våre kunder. I tillegg er det positivt å se den store interessen for å skifte karriere og lære seg digitale ferdigheter. Dette er viktig for å møte fremtidens behov, sier Inger Johansen, Salesforce Lead hos Salesforce-partner Accenture Norge.

Gjennom samarbeidet tilbys motiverte individer en rask vei til nye digitale ferdigheter samtidig som de sikrer nye og dyktige kandidater på lang sikt.